Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koppeling en remmen na 3 jaar opnieuw aan vervanging toe?

Vraag gesteld door op 2 oktober 2020

September 2015 hebben wij een Toyota Verso 5 pers. 1.8 gekocht uit 2008 voor 10.000 euro bij een Toyota dealer uit Alkmaar. Km stand op dat moment bijna 159.000.

Vanaf dat moment hebben wij hem netjes onderhouden bij deze garage, heeft alle beurten gehad. Dat we bij een erkende Toyotadealer iets meer geld kwijt waren, namen we voor lief, omdat we nog lang plezier van de auto wilde hebben.

Augustus 2017 (km stand 192.000) bleken de koppeling en remmen aan vervanging toe, een reparatie van zo'n 1200 euro (incl beurt, banden en BTW een rekening van zo'n kleine 2100 euro).

Inmiddels is de auto nu in onderhoud bij een andere Toyota dealer omdat dit dichter bij het werk van mijn man is. Onderling hebben de garages contact gehad voor overdracht begreep ik.

Vorige maand hebben wij de auto (km stand 243.000) weggebracht voor een APK en beurt. Opnieuw werd er geconstateerd dat de koppeling en remmen aan vervanging toe waren! Er zou ons opnieuw een rekening van 2700 euro te wachten staan (APK, beurt, airo, banden, versnellingsbak, remmen).

Mijn vraag is, kunnen versnellingsbak en remmen na 3 jaar al versleten zijn? We hebben een second opinion aangevraagd bij een garage welke alle merken repareert en hij constateert dat de reparatie aan versnellingsbak idd uitgevoerd moet gaan worden. De remmen zouden nog even kunnen wachten.

Wij vragen ons af, zou het kunnen dat er 3 jaar geleden geen reparatie is uitgevoerd? Hoe zouden we dit kunnen achterhalen en de kosten kunnen verhalen bij de Toyotagarage uit Alkmaar?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Na drie jaar moet uw Toyota Verso wederom dezelfde reparaties ondergaan. U vraagt of dat wel redelijk is en of het met terugwerkende kracht valt vast te stellen of die werkzaamheden destijds zijn uitgevoerd.

Drie jaar na dato heeft u er ruim 50.000 km bij gereden. Wat de remmen betreft is het niet buitensporig snel wanneer deze nu wederom voor vervanging in aanmerking komen. Volgens de andere garage kunnen de remmen nog wel even wachten maar kennelijk is er wel een zekere gevorderde slijtage. Uw dealer moet ook kijken of deze tot de volgende beurt nog veilig mee kunnen en bij twijfel zal men aangeven deze beter te vervangen. Maar 50.000 km met een set remblokken is redelijk gebruikelijk.

Verder heeft u het over de koppeling én de versnellingsbak. Dat is me niet helemaal duidelijk. Wanneer drie jaar geleden de koppeling is vervangen en nu de versnellingsbak defect is, zie ik geen link naar de vernieuwde koppeling. Dat moet u echt gescheiden zien. Het is wel gebruikelijk dat bij het vervangen of repareren van de versnellingsbak je bij voorkeur ook meteen de koppeling vervangt. Vaak vanwege al gevorderde slijtage en dan neem je de koppeling in een moeite mee. Echter in uw geval is de koppeling slechts 50.000 km oud. Bij een versnellingsbak reparatie zie ik daarom geen reden tevens de koppeling te vervangen, omdat deze na 50.000 km bij normaal gebruik nog maar een beperkte slijtage heeft.

Maar op basis van de gereden kilometers de afgelopen drie jaar is het heel aannemelijk dat banden en remmen weer aan vervanging toe zijn. Van de koppeling normaal gesproken niet, maar mogelijk valt dat door het bovenstaande te verklaren. Maar bespreek dat zeker met uw dealer dat deze er ''slechts'' 50.000 km in zit en conditioneel mogelijk nog prima is. Maar is zie eigenlijk geen gegronde reden om heel wantrouwig te zijn richting uw vorige dealer na zo'n 50.000 gereden kilometers.