Tanken Neste MY HVO B100 in Volkswagen

Vraag gesteld door G.M. Graafland op 16 september 2020

Ik heb een Volkswagen Golf diesel uit 2014, met een sticker “no biodiesel” op de tankdop. Bij mijn lokale tankstation zag ik Neste MY renewable diesel HVO B100 als optie. Dat heb ik vanwege de sticker niet getankt, maar zou dat wel graag gaan doen.

Navraag bij Volkswagen, leverde een eerste reactie op die “iedere biosdiesel In iedere verhouding” categorisch ontraadt. Nou geeft Neste.nl op de website uitgebreid informatie over het voldoen aan EN15940, een vergelijking met EN 590, maar ook een lijst van fabrikanten die geschiktheid inmiddels hebben bevestigd. Tot mijn genoegen staat VW USA daar op met de melding “geschikt voor alle VW diesel personenauto’s”.

Vol goede moed en met deze bijlagen, heb ik de vraag opnieuw bij VW NL neergelegd en zojuist telefonisch de melding gekregen dat VW blijft bij haar eerdere standpunt. Wel werd bevestigd dat VW USA deze brandstof wel toestaat, maar dat Volkswagens in de USA in een andere fabriek worden gemaakt en heel anders zijn.

Mocht ik deze brandstof gaan tanken, dan ligt de verantwoordelijkheid voor enige schade volledig bij mij. Nou zal ik toch geen fabrieksgarantie meer hebben, maar de verantwoordelijkheid volledig bij de klant leggen en categorisch (markt toegelaten) alternatieven afwijzen, lijkt mij niet correct en zeker niet van deze tijd. Ook de claim dat Amerikaanse VW’s compleet anders zijn dan Europese lijkt mij vreemd. Is importeren dan ook voor eigen risico? Wellicht kunt u hier als expert wat licht op schijnen, of als vereniging een wat zwaarder wegend verzoek bij VW (en anderen) neerleggen?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over het tanken van Neste MY HVO B100 in een Golf diesel uit 2014. Brandstof die wordt getankt in deze auto moet volgens de fabrikant voldoen aan de norm EN 590. 'Gewone' diesel en premium diesel die in Europa verkrijgbaar is, voldoet daar aan. Dat is ook het geval bij blauwe diesel B20 t/m B50. Dat is fossiele diesel die is gemengd met 20 t/m 50% HVO.

B100 is pure HVO en voldoet aan de EN 15940 norm, maar niet aan de EN 590 norm, dus uw Volkswagen is daar volgens de fabrikant niet geschikt voor. Dat Volkswagen geen verantwoordelijkheid neemt voor eventuele gevolgen lijkt mij niet meer dan logisch. De fabrikant is nu aan zet. Dat er verandering mogelijk is blijkt uit het recente bericht dat het concern PSA (Peugeot, Citroën, DS) besloten heeft om al hun auto’s met Euro 5- en Euro 6-motoren te homologeren voor HVO 100, die voldoet aan de EN15940-norm. Op dit moment is PSA (waaronder Peugeot en Citroën vallen) de enige fabrikant die HV0100 gehomologeerd heeft, we zijn benieuwd of er meer fabrikanten volgen.