Dure reparatie storing ABS/ESP/remvloeistof

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 september 2020

VW Golf Plus 1.4 TSI automaat. Vlakbij huis gingen tegelijkertijd het rode remvloeistoflampje (knipperend, met waarschuwingstoon), het gele ABS lampje en het gele ESP lampje branden. De auto voor het huis gezet en storingsdienst van VW gebeld. Deze man constateerde dat het remvloeistofniveau prima was, maar dat "de achterremblokken veel te dun waren het was nog net niet ijzer op ijzer". Dit zou de storingslampjes kunnen verklaren. Ik kon hiermee naar de garage rijden, maar niet verder.

Bij de garage constateerden ze echter een kapotte ABS regelunit. Kosten reparatie van alleen deze regelunit 1050,- euro. Als die niet te repareren was, dan zou een nieuwe 2000,- euro kosten. Exclusief in- en uitbouw. De auto is in onderhoud bij de VW garage, laatste beurt / APK juni 2020, sindsdien 2.300 km gereden.

Een paar vragen:

  • Zijn de genoemde bedragen voor de reparatie die de garage voorstelt normaal?
  • Hoe kan er zo een groot verschil in diagnose zijn tussen de garage en de storingsmonteur?
  • Kan ik zelf de dikte van de remschoenen meten en welke dikte zouden deze minimaal moeten hebben?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Na een ABS/ESP storingsmelding is de diagnose van de garage toch anders dan wat er ter plaatse als oorzaak is opgegeven.

Naar mijn mening lijkt de diagnose van te dunne remblokken in relatie tot de storingsmelding ook niet helemaal logisch. Zeker ook omdat het remvloeistofniveau in orde was, lijkt mij dat de mechanische toestand van de remblokken geen logische verklaring is voor de storingsmelding. Daarbij komt ook dat de diagnose van de garage wat betreft de ABS-pomp een VW Golf niet helemaal vreemd is. Dat komt best nog weleens voor en lijkt mij op zich een logische diagnose.

Waarom de meningen onderling verschillend zijn kan ik niet verklaren. Maar ik vermoed dat er onderweg een inschatting is gemaakt of u zo wel kon doorrijden en de remmen om die reden mechanisch bekeken zijn. Ik denk niet dat het onderweg een doelgerichte diagnose is geweest.

Het genoemde bedrag met de- en montage klopt wel maar er zijn specialisten die dergelijke componenten reviseren. U kan nog aan uw garage voorleggen of dat niet een goedkoper alternatief zou kunnen zijn. De dikte van de remblokken zou u kunnen meten maar dan moet u wel het wiel demonteren én de remklauw om uiteindelijk de blokken te verwijderen. Enige autotechnische kennis en vaardigheid is dus wel vereist. De minimale dikte van de voering is overigens 2 mm.