Advies over 1.6T-GDI motoren (Hyundai/Kia)

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 18 september 2020

Ik overweeg mogelijk als occasion: Hyundai Tucson model 2015-2018 of Kia Sportage met de 1.6T-GDI benzine motor 177pk en 265NM met automaat. Mede ivm caravan 1000 kg wel breed 230 cm. Rijdt ca 25000 km/jaar gemiddeld waarvan ca 3500 km met caravan. Wil er wel voor ca. 6 jaar mee vooruit naar ca. 250.000 km.

Heb veel gelezen op internet, o.a uw tests (ook op Caravantrekker) maar nog geen duidelijk beeld. De T-GDI op technische forums en volgens garagisten zouden gevoelig zijn voor problemen vervuiling inlaat systeem met name? Echter uw tests zijn zeer positief en zeer weinig klachten van wegenwacht bekend. Dat spreekt elkaar tegen? Wellicht is uw mening 2020 veranderd of is deze auto nog steeds heel goed?

Ook verbaast me het verschil tussen Kia en Hyundai (onderhuids zelfde techniek/motor/bak?) waar alleen bij de Kia genoemd is bij trekken van Caravan in bergen stankoverlast/verhitting van automaat? Wellicht nog specifieke aankooptips om op te letten?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van één van de twee genoemde kandidaten. Echter heeft u wat vraagtekens omtrent de motor en automatische transmissie gezien enkele opmerkingen op fora.

Eerlijk gezegd herken ik die klachten niet vanuit de praktijk. En het is altijd best riskant om enkele incidenten op een forum niet meteen als structureel te gaan zien. Wat dat betreft kijk ik liever ook wat de klachten zijn die ons hierover bereiken en vanuit de praktijk is het geruststellend stil. En met 130 kW en 265 Nm aan koppel, met een 1000 kg wegende aangehaakte caravan, hoeft deze motor ook zeker niet op z'n tenen te lopen.

Het is dus ook niet zo dat u het maximale er noodzakelijk uit moet trekken en er is zelfs sprake van een behoorlijke reserve. En misschien is het inderdaad zo wanneer er 1600 kg aan de haak hangt, met een vol beladen auto én laag in toeren én in de bergen met hoge buitentemperaturen, er gevallen zijn waar het mis gegaan is. Maar u schetst een hele veilige en verantwoorde combinatie en ik zie geen reden te twijfelen over de duurzaamheid en betrouwbaarheid.

Inwendige vervuiling is inderdaad wel een modern probleem van de gedownsizede motoren omdat er zover trekkracht is bij een laag toerental. Dan is het ook verleidelijk om laag in toeren te blijven hangen wat wel voor méér inwendige vervuiling zorgt. Zeker met een caravan is dan wel een nadrukkelijk advies wat vaker ook in een hoger toerengebied te rijden. De automaat laat zich immers ook makkelijk handmatig bedienen om een tandje terug te schakelen en méér toeren geeft uiteindelijk ook een betere smering en koeling. Zowel voor motor als bak. Dus dat wil ik nog wel als aanvullend preventief advies meegeven maar ik wil voor beide auto's zeker géén negatief koopadvies uitspreken.