Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Stroomlek

Vraag gesteld door B.M. Duppen op 4 september 2020

Ik heb een Saab 9.7X uit 2005. Regelmatig is de accu diep ontladen. ANWB bij gehaald, nieuwe accu, drie weken later idem. Garage kan niets vinden of uitlezen, is het een idee om de min pool van de accu, middels een schakelaar te onderbreken en bij parkeren om te zetten naar uit? En wat zijn de consequenties voor startonderbreker deurvergrendeling etc? Dat ie geen alarm meer geeft vind ik geen ptobleem.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een SAAB uit 2005 waarvan de accu steeds diep ontladen is na 3 weken. U vraagt of het verstandig is om middels een massaschakelaar de accu los te koppelen als de auto geparkeerd wordt.

Verstandiger is het om te onderzoeken waar de stroomverbruiker zit omdat het probleem blijkbaar plotseling is opgetreden. Door het stroomverbruik te meten bij stilstand is te zien of het verbruik in stilstand te hoog is, we noemen dit een stille verbruiker.

Bij een te hoog stroomverbuik kan je door een voor een de zekeringen te verwijderen zien in welke stroomkring het stille verbruik zit. Alleen deze stllle verbruiker verhelpen is dan de oplossing.

Overigens ga ik er dan vanuit dat de dynamo en de accu in orde zijn en de data van de accu 100% geladen wordt.