Aankoop tweedehands diesel hybride

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 09 september 2020

Ik sta op het punt om mijn huidige Volvo V40 diesel uit 2013 in te ruilen voor een Volvo V60 diesel hybride. De motivatie daarvoor was de inruilwaarde zodra ik er geen milieuzones meer mee in mag rijden. Ik twijfel echter nu of diezelfde beperkingen gelden voor een diesel hybride. Ik heb onderzocht dat de nieuwe auto in emissieklasse 6 valt. Zou dat betekenen dat ik zonder significante afschrijvingen de komende vijf jaar (en hopelijk langer) kan genieten van deze nieuwe auto, of zal de afschrijving dermate hoog zijn door de regels omtrent milieuzones dat ik de aankoop beter niet kan doen?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U overweegt uw Volvo V40 (Diesel, Euro 5) uit 2013 in te ruilen om de waardedaling vóór te zijn als deze auto niet meer in milieuzones mag rijden. De aan te kopen auto zou een V60 plug-in hybride-diesel (Euro 6) worden.

Met de Euro 5 V40 kunt u ook vanaf 2025 nog in Nederlandse milieuzones terecht, maar Euro 5 diesels worden op dit moment in sommige Duitse (delen van) steden al niet meer toegelaten. Voor een Euro 6 diesel (hybride maakt voor milieuzone niet uit) verwacht ik voorlopig geen beperkingen op dat gebied.

De Volvo V60 plug-in diesel-hybride heeft echter een ander probleempje en dat is de wegenbelasting annex motorrijtuigenbelasting. Het gewicht van de auto is maar liefst 1880 kg. Vanwege de lage CO2-uitstoot betaalt u voor deze auto tot en met 2024 nog wel het halftarief aan motorrijtuigenbelasting. Dat wordt in 2025 driekwart, maar in 2026 wordt het voltarief aan MRB gerekend. Op het prijspeil van vandaag zou dat 187 euro MRB in de maand gaan kosten. Dat maakt de auto niet interessant bij inruil.

Uw motivatie van inruil was om hoge afschrijving van de V40 te voorkomen. Dat kan, maar de V60 diesel PHEV is geen waardevast alternatief. Dat geeft wel het voordeel dat ze nu al heel goedkoop zijn te kopen. Zo kan je er ook weer niet al te veel op verliezen.