1.2 TSI VW motor motortype CBZ

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 september 2020

Ik overweeg een VW Golf Plus uit 2010, benzine, handgeschakeld 77 kW (105 pk) 89.740 km en geïmporteerd uit Duitsland, dealer onderhouden aan te schaffen. Nu lees ik over problemen met o.a. de 1.2 TSI motoren van het VAG concern. De verkoper zond me een kopie van de CVO (wat betekent dat...?) en daarop staat vermeld, vertaald vanuit het Duits:

Type aanduiding zoals aangegeven op de motor:
*CBZ??????*
Vragen aan u als expert:

  • Is dit i.d.d. een motortype aanduiding?
  • Zo ja: is dit een motortype waar bekende en erkende problemen mee zijn? Zo ja: welke problemen?
  • Wat zou ik nog meer kunnen vragen bij de verkoper om zo zeker mogelijk te zijn?
  • Kan ik de Duitse ANWB (de ANAC) hierover bevragen?

Wat zijn de risico's / valkuilen bij aankoop van import auto's?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U overweegt een geïmporteerde VW Golf plus 1.2 TSI 77kw aan te schaffen maar u leest dat hier nogal wat problemen mee zijn.

De verkoper heeft u een CVO van deze auto gestuurd en u vraagt wat een CVO is.

Het CVO (Certificaat Van Overeenstemming) is zeg maar het geboortebewijs van de auto. U heeft een aantal vragen.
 

  1. De motorcode van deze motor is GBZB
  2. Deze motor staat tot productie 2012 bekend om distributieproblemen.
  3. U zou kunnen vragen naar de complete onderhoudshistorie en vooral of de distributie gemodificeerd is.
  4. De ADAC kan u waarschijnlijk niet informeren over deze auto.

Risico en valkuilen bij een importauto zijn de kilometerstand en het schadeverleden, deze zijn vaak niet aan te tonen. Verder kunt u bij eventuele problemen of coulanceregelingen problemen krijgen met PON omdat het geen Nederlandse auto betreft. Ik denk dan in het bijzonder aan de distributie.

De RDW geeft bij tellerstanden "geen oordeel". Omdat de historie in het buitenland vaak niet 100% is aan te tonen zal de waarde bij inruil vaak lager zijn dan bij een Nederlandse auto.