Is een krukaspoelie een slijtageonderdeel?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 augustus 2020

Tijdens de terugrit van vakantie kwamen wij in Duitsland stil te staan door een kapotte krukaspoelie. Auto is gerepareerd in Duitsland bij een door de verzekering ingeschakelde berger/garage. Na terugkeer in Nederland een coulance aanvraag gedaan bij Audi Nederland en de Audi dealer. Kreeg te horen dat de krukaspoelie een slijtage onderdeel zou zijn, en dus niet in aanmerking komt voor een coulance aanvraag. Auto (Audi A6) is slechts vier jaar oud, met een kilometerstand van 140.000. Klopt de uitspraak dat een krukaspoelie een slijtage onderdeel is, of verschuilt Audi zich achter dit begrip? Nergens staat een service interval of een levensduur van zo'n poelie beschreven. Maakt volgens mij ook geen deel uit van controle bij onderhoudsbeurt, omdat deze op een slecht bereikbare plaats is ingebouwd. Verneem graag een reactie op deze vraag.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Op de terugrit van vakantie kwam u stil te staan in Duitsland met uw Audi A6 met een kapotte krukaspoelie.

Na terugkeer in Nederland heeft u een coulance aanvraag ingediend bij PON omdat uw auto slechts 4 jaar oud is en 140.000 km op de teller.
U kreeg als antwoord dat een krukaspoelie een slijtage onderdeel is en vraagt of dit klopt.

Bij veel moderne motoren bevat de krukaspoelie ook een trillingsdemper die inderdaad aan slijtage onderhevig is.

Bij het vervangen van de distributieriem wordt de krukaspoelie veelal ook vervangen.