Hybride of plug-in hybride?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 13 augustus 2020

Welke nieuwe auto kopen?

  1. Honda Jazz e HEV (2020) (Hybride) €27.000,-
  2. KIA Niro Plug in €33.695,-
  3. Drie jaar wachten en elektrisch auto?
  4. Ik rij ongeveer 12.000 km per jaar.
  5. Wanneer gaan de elektrische auto's de benzine en plug in's verdringen qua prijs?

Huidige Honda Jazz heeft 197.000 km gereden. Onderhoud over een halfjaar ongeveer €750,-. In een nieuwe auto zal ik 15 jaar of langer gaan rijden.

Wat is uw advies? Prijs, kwaliteit en gebruikskosten meetellend: hybride, plug in hybride of elektrisch?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een andere auto met een aantal overwegingen. Het uitgangspunt is dat de toekomstige auto wordt ingezet voor een gebruiksperiode van zo'n 15 jaar.
 
Laat ik beginnen met uw huidige auto. Uw Jazz gaat richting de twee ton en er staat een investering te wachten van zo'n 750 euro aan onderhoudswerkzaamheden. Gezien de duurzame en betrouwbare reputatie van de Honda Jazz verwacht ik eerlijk gezegd niet dat uw auto technisch gezien op z'n laatste benen loopt. Het genoemde bedrag beschouw ik ook niet als buitensporig. En met uw jaarkilometrage durf ik bijna wel te voorspellen dat u daar nog prima drie jaar mee vooruit kunt zónder buitensporige kostbare ingrepen. De afschrijving van uw auto is inmiddels te verwaarlozen en dit zijn onderaan de streep juist de goedkoopste jaren. Er is in die zin ook geen noodzaak de auto weg te doen.
 
De evolutie van de EV is in volle gang. Ze komen wat aanschafprijs en praktische actieradius betreft steeds meer in aanmerking voor particuliere aanschaf en gebruik. Het is niet zo dat de verwachting is dat de EV onder de prijs gaat duiken van een vergelijkbare benzine auto maar wél een passend alternatief. De overheid doet daar een schepje bovenop met een aanschafsubsidie in ook de komende jaren en een langer lopend voordeel op de motorijtuigenbelasting. Daarom denk ik dat ik dat u de nog gegunde jaren met de Honda Jazz best kunt volmaken en vervolgens de stap naar elektrisch zou kunnen maken. Tegen die tijd zullen er méér potentiele kandidaten zijn met steeds aantrekkelijker consumentenprijzen én nog verder doorontwikkeld.

Wat het laatste betreft heeft de hybride techniek én elektrisch zich inmiddels méér dan voldoende bewezen betrouwbaar te zijn. De inzet van 15 gebruiksjaren lijkt me dan ook géén probleem.