Distributieriem

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 12 augustus 2020

Mijn VW Polo 1.4 (kenteken X) heeft al 8 jaar zijn onderhoud gehad bij dezelfde garage. De auto had toen 25.000 km op de teller. 3 weken geleden is mijn distributieriem geknapt al rijdend op de autoweg. Gevolg: motorschade. Herstellen is geen optie. Kilometerstand 110.000 km. Nu zegt de garagehouder dat VW Polo enkel bij 120.000 km vervangen hoeft te worden.

De Wegenwacht die bij mij kwam gaf aan dat het ook om de zoveel jaar zou moeten, en dit lees ik ook op verschillende sites. Mijn vraag is:

  1. Moet dit bij deze Polo ook om de zoveel jaar?
  2. Mijn garagehouder houdt vast aan die 120.000 km. Is hij juridisch ook nog ergens aansprakelijk?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De distributieriem van uw Volkswagen Polo (kenteken X) is gebroken. Volkswagen geeft voor deze auto met 55 kW 1.4 16V motor geen vervangingstermijn of kilometrage op van de riem. De toestand van de riem dient bij het onderhoud gecontroleerd en als het visueel nodig blijkt, vervangen te worden. Dat betekent dat de garage dat naar eigen inzicht mag invullen. Dat wil zeggen ervoor moet zorgen dat de conditie van de riem gegarandeerd kan worden.

In ieder geval heeft de auto 8 jaar met dezelfde riem gedraaid en gezien de kilometerstand bij aanschaf is het aannemelijk dat de riem nog nooit vervangen is. De auto is nu 19 jaar oud, wat mij betreft had de garage het breken van de riem kunnen voorkomen door tijdig te vervangen, zeker als aannemelijk is dat de riem al 19 jaar oud is. Als vastgesteld is dat de breuk van de riem veroorzaakt is door ouderdom, ben ik van mening dat u de garage kunt aanspreken op de dagwaarde van de auto van vlak vóór het moment van de motorschade.