Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Chiptuning

Vraag gesteld door op 24 augustus 2020

Ik overweeg chiptuning voor mijn Mercedes B180 1.6 CGIB180 1.6 CGI Turbo met 122 pk en 200 Nm, benzine uit 2012 (w246). Ik ben geen snelheidsduivel en heb een rustige rijstijl. Alleen vind ‘m op de eerste meters (tot en met de 3e versnelling) wat aan de slome kant.

De tuner (dtmobility/auto-chiplen.nl) brengt deze naar 163 pk en 298 Nm.

Volgens hun is het absoluut veilig omdat de grotere broer, de B200 dezelfde motor heeft en fabriek-af 156 pk en 250 Nm levert.

Als ik naar onderdelen kijk zoals de koppeling, koeling en remmen zijn ze voor zowel de B180 als de B200 toepasbaar.

Volgens hun is de B180 ‘geknepen’. En hebben ze er al vele succesvol zonder problemen getuned.

Wat is jullie mening? Zijn de getunede waarden veilig voor de levensduur van mijn auto?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over chiptuning. U bent bekend met het gegeven dat er mogelijk versnelde slijtage kan plaatsvinden aan koppeling etcetera. De mate waarin dat kan gebeuren is vooral afhankelijk hoe er met de auto gereden wordt. Dat heeft u dus zelf in de hand. Het lijkt er inderdaad op dat koppeling, remmen en koeling uitwisselbaar is met de sterkere B200. Of andere onderdelen ook allemaal exact hetzelfde zijn is onbekend.


Opvallend is wel dat Mercedes de B200 heeft beperkt tot 250 Nm, terwijl de tuner er 298 Nm zegt uit te kunnen halen. Bij normaal gebruik zie ik geen mechanische beperkingen. Als u het extra potentieel ook benut zal de auto wat meer gaan verbruiken. Ook kan de wijziging in het motormanagement een negatief gevolg hebben voor de uitstoot van schadelijke stoffen.