Benzinetank overvol in buffer/overflow volgens garage

Vraag gesteld door D. Korevaar op 12 augustus 2020

Ik ben aan het tobben met de benzinemeter en de inhoud van de tank. De meter bleef op 2 streepjes onder max. staan. Na 1e bezoek garage: meter gereset. Staat nu op maximaal. Meter zakt niet met rijden. 2e bezoek garage: als je tankt moet u na de eerste “click” stoppen met tanken. Nu zou de tank “overvol” zijn? Advies garage: als u minstens 250 km gereden heeft gaat de meter echt wel zakken. Kan dit verhaal kloppen? Ik ben bang dat ik dadelijk met een lege tank sta. Ik heb nog 3 maanden BOVAG garantie.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of het kan kloppen dat u pas over 250 kilometer de benzinemeter wat moet zien gaan zakken.

Het advies om na de eerste of hooguit tweede ''cllick'' van het vulpistool te stoppen met tanken is wel een juist advies. Het is niet de bedoeling dat de vulpijp ook nog wordt afgevuld. Zeker bij hoge buitentemperaturen is dat niet wenselijk en is de opgegeven tankinhoud ook niet inclusief een bijna overstromende vulpijp. De handleiding van uw auto zal ook ongetwijfeld aangeven niet voller te tanken dan tot de eerste afslag van het vulpistool.

De vulpijp kan u best 3-4 liter extra brandstof opleveren. Echter of u dan pas over 250 kilometer enige beweging zou kunnen waarnemen aan de benzinemeter betwijfel ik. Ik weet uiteraard geen merk en type auto maar uitgaande van een 45 liter tank met een verbruik van 1 op 13, zou u na zo'n 250 kilometer ongeveer 19 liter hebben verstookt. Dan is toch wel de verwachting dat de meter in de buurt van een kwart vol zou moeten staan of lager. Ik begrijp uw onzekerheid maar lijkt het me vervolgens slim om bij een halve tank deze op de voorgeschreven manier opnieuw af te vullen. De pomp moet dan bij benadering een halve tank aan liters aangeven en zou wel een indicatie kunnen zijn dat het mogelijk wel in orde is met de benzinemeter.

Ik wil wel benadrukken dat een benzinemeter op basis werkt van een vlotter en dat de aanduiding min of meer een indicatie en niet werkt met de precisie van een Zwitser uurwerk. Zo kan het inderdaad voorkomen dat de meter bij een volle tank laat in beweging komt en voorbij en bij een halve tank het allemaal wat sneller lijkt te gaan. De uiteindelijke functie is dat u tijdig wordt gewaarschuwd om een tankstation op te zoeken. Dat doet een brandstofmeter over het algemeen wel naar behoren. Maar na een halve tank opnieuw tanken geeft u mogelijk méér inzichten in relatie tot de gereden kilometers en het brandstofverbruik en voorkomt u wat mij betreft het risico met een lege tank te komen staan.