Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Stuurbekrachtiging oude auto

Vraag gesteld door J.G.C. Leus op 30 juli 2020

Bij maximale wielstand slipt de aandrijfriem van de stuurbekrachtiging. Komt dit omdat in de max. stand de pomp zwaarder loopt?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Bij het stuurwiel uiterst naar links of rechts slipt de aandrijfriem. U vraagt wat de oorzaak daarvan is.

Wanneer het stuur in zijn uiterste stand staat en je hem daar ook zodanig houdt, gaat de pomp feitelijk de maximale druk leveren. De pomp heeft daar op dat moment grote moeite mee. Hij moet immers op dat moment een flinke druk leveren en gaat als het ware protesteren. Dan kan de aandrijfriem hoorbaar worden en zelfs wat gaan slippen. Het advies is niet bewust het stuurwiel in die uiterste stand te houden om schade aan de pomp te voorkomen. Wanneer het incidenteel een keer voorkomt, is dat geen bezwaar maar beter voorkomen dan genezen.

Ik ga er overigens wel vanuit dat de riem de juiste spanning heeft en raad het af de riem om die reden extra strakker te spannen dan is voorgeschreven. Dat levert alleen maar bijkomende problemen op.