Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

LPG-installaties

Vraag gesteld door C.H. Steenwinkel op 5 augustus 2020

Op dit moment zijn er 3 soorten LPG-installaties op de markt: je hebt af-fabriek LPG-installaties, zoals het op het kenteken wordt vermeld door de RDW, dan heb je G3-installaties en je hebt R115-gasinstallatie bij auto's vanaf bouwjaar 2015.

Zit er verschil in kwaliteit van inbouw/betrouwbaarheid en ook milieutechnisch? Want bij auto's vanaf 2015 heb je alleen maar de lagere wegenbelasting als deze aan de R115-regels voldoet. Als ik het goed heb begrepen, moeten deze systemen getest zijn in het laboratorium? Dus kun je grotendeels ervan uitgaan dat auto's waar deze R115-goedkeuring voor is afgegeven dus probleemloos op LPG kunnen rijden?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over LPG en de verschillen in kwaliteit en duurzaamheid.

De R115 norm is feitelijke een richtlijn waar de installatie op Europees niveau aan moet voldoen. Dan gaat het uiteraard over de gestelde emissie eisen en de wijze van inbouw dat vervolgens een certificaat moet opleveren om de korting op het tarief MRB te bemachtigen.

U merkt terecht op dat dit de opvolger is van de G3 aanduiding maar het verschil zit in méér Europese regelgeving, terwijl in het verleden bijvoorbeeld de inbouwvoorschriften per land weer verschillend konden zijn. Het zegt niets over duurzaamheid en betrouwbaarheid en ik wil nog benadrukken dat ook deze installaties niet mét auto gemonteerd en al de fabriek verlaten. Ook hier is sprake van achteraf inbouw maar met min of meer de goedkeuring van de autofabrikant. En om te benadrukken dat LPG toch als hoofdbrandstof, zeker bij de moderne generatie auto's, nagenoeg inmiddels kansloos is, wordt min of meer bevestigd door het aanbod van nieuwe auto's. Op dit moment wordt LPG ''af-fabriek'' alleen nog door Dacia aangeboden op enkele modellen en biedt Renault dat nog aan voor alleen de Captur en de Clio.

En dat is ook te verklaren. Dat komt doordat de motor is ontworpen voor de brandstof benzine. De CO2-uitstoot is bij LPG nog wel wat lager, maar vooral de uitstoot van NOx (stikstofoxide) is bij LPG 4 tot 10 keer hoger dan van een vergelijkbare auto op benzine die feitelijk schoner presteert. Vandaar dat de spoeling erg dun is en we van mening blijven dat de duurzaamheid van een benzine auto óók meer gegarandeerd is dan datzelfde exemplaar met een aangebrachte LPG installatie.