Hybride auto en korte afstanden

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 juli 2020

Kunt u mij zeggen of het nadelig is voor de benzinemotor als ik een tweedehands hybride Mercedes 350e hoofdzakelijk, ongeveer 8x per week, gebruik voor afstanden van 30 kilometer? Deze auto kan circa 20 kilometer elektrisch rijden zodat de benzine motor iedere keer maar een beetje gebruikt wordt. Weet u of dit voor de benzinemotor (erg) nadelig is, hangt dit misschien ook af van welke rijstand gebruikt wordt (bijvoorbeeld rijstand 'hybrid')?

Jullie test op de website is erg positief over deze auto. Is jullie ervaring dat er weinig storingen, reparaties voorkomen bij deze auto's? De occasion die ik op het oog heb komt uit 2015 en heeft ca. 140.000 kilometer gereden. Over de kwaliteit van de accu na 140.000 kilometer hoef ik me waarschijnlijk geen zorgen te maken maar kan ik er zelf achter komen of deze nog goed is?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of op basis van uw gebruik het verstandig is en gebruikte Mercedes 350e hybride aan te schaffen.

ik begrijp uw twijfel maar vermoedelijk zal uw jaarkilometrage ergens rond de 12.000-15.000 km bedragen. Dat de benzine motor soms kilometers lang werkeloos onder de kap ligt, zie ik niet als bezwaarlijk. Ik de praktijk zal deze toch regelmatig bijspringen en vermelden wij in onze test van de hybride Mercedes 350e ook een gemiddeld verbruik van 1 op 22. Dat is uiteraard superzuinig voor een dergelijke limousine maar op basis van uw jaarkilometrage zal de verbrandingsmotor toch nog altijd voldoende te doen hebben om dit technisch toch als een verantwoorde koop te beschouwen.

Daarbij komt ook dat de beschikbare rijstanden u voldoende mogelijkheden geeft om ook te kunnen anticiperen op wat méér arbeid van de verbrandingsmotor. Uw rechtervoet heeft daar ook een aandeel in. Dus ik zou me kunnen voorstellen dat u op basis van uw gebruik daar enigszins op kunt anticiperen zodat de benzinemotor toch voldoende aan zijn trekken komt. En feitelijk is deze auto ook juist ontworpen op een zo laag mogelijke CO2 uitstoot en heb ik vertrouwen in een lang en duurzaam gebruik. De hybride accu kunt u overigens niet zelf testen maar onze ervaring is sinds de eerste hybride in 1997 dat het daarmee dik in orde is. We maken eigenlijk maar zelden mee dat deze aan vervanging of revisie toe is.