Factuur garage

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 30 juli 2020

Ik kreeg nogal een hoge rekening van mijn garage voor de onderhoudsbeurt. Nu blijkt dat de onderdelen die vervangen zijn, twee of drie keer duurder zijn dan de prijzen die ik op internet vind. Voor motorolie wordt zelfs 3x zo veel gerekend. Is dit normaal? Wat adviseert u mij om te doen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U merkt dat de gebruikte onderdelen die tijdens de onderhoudsbeurt zijn vervangen op internet beduidend goedkoper zijn.

Feitelijk kunt u daar niks tegen beginnen. Een garage is vrij om wat onderdelen en uurtarief betreft te rekenen wat men wil. Daarom is ons advies ook altijd vóóraf een prijsindicatie op te vragen om enerzijds niet voor verrassingen te staan en anderzijds die prijzen met bedrijven elders te vergelijken.

Ik wil wel benadrukken dat het hier mogelijk om een dealer gaat die uitsluitend originele onderdelen gebruikt en die bedragen ook volgens opgave van de importeur hanteert. Die zijn inderdaad meestal ruim duurder dan de universele onderdelen van internetaanbieders. En tussen die universele onderdelen leveranciers zitten óók nog vaak prijsverschillen, deels afhankelijk ook van de kwaliteit.

Maar het is ook wel verklaarbaar. Zeker voor dealers met veel overheadkosten is het uitvoeren van onderhoud het voornaamste verdienmodel. Dat is niet eens zozeer de verkoop. Daarom zien we bijvoorbeeld ook dat leasemaatschappijen steeds vaker aansturen het onderhoud buiten de dealerorganisatie te laten verrichten. Dat kan aantrekkelijke prijsverschillen opleveren.

Ik wil tot slot nog wel benadrukken dat de lage prijzen die u op internet tegenkomt u niet snel zult tegenkomen op de rekening van een andere garage die deze onderdelen monteert. De internetprijzen zijn met hoge kortingen, gericht op de branche en de handige doe-het-zelver en aan de consument gaat hij ongetwijfeld een bruto consumentenprijs doorberekenen. Uiteindelijk moet hij daar óók zijn omzet uit halen.