Valt achterstallig onderhoud onder Bovaggarantie?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 15 juli 2020

Wij hebben in februari 2020 een tweedehands camper gekocht met 6 maanden BOVAG garantie. Wij hebben de camper deze week laten keuren bij een camper-onderhoudsbedrijf. De camper is op zich goed, maar heeft flink wat achterstallig onderhoud, bij elkaar voor zo een 2500 euro (ruwe schatting). Om een paar voorbeelden te geven: het luchtfilter van de motor was zó vies en aangevreten door muizen dat het zeker zijn functie niet meer kon vervullen en gelijk vervangen moest worden, een remleiding zit helemaal getordeerd en moet nodig vervangen worden, de gasfles-koppelingen zijn veel te oud (alleen de leidingen waren vervangen, de koppelstukken niet).

Wij willen graag weten of we de kosten van dit onderhoud kunnen verhalen op de verkoper (een caravan-bedrijf), dus of dit achterstallig onderhoud onder de BOVAG-garantie valt of niet. Het luchtfilter was dus kapot, maar de andere dingen (bijv een carterpan die bijna doorgeroest is en vervangen moet worden) is dus niet kapot, maar zeker ook niet goed. Net zoals een ademende schokbreker en 2 ontbrekende stoppers van de vering. Graag uw reactie en advies!

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De in februari gekochte camper met 6 maanden Bovag garantie blijkt volgens een ander onderhoudsbedrijf tal van noodzakelijk ingrepen te moeten ondergaan.

Het uitgangspunt is dat wanneer een voertuig wordt afgeleverd, de staat en conditie zodanig moet zijn dat je de eerste 10.000 km niet voor onderhoud naar de garage hoeft. Het omschreven luchtfilter lijkt me een indicatie dat de camper niet met die intentie is afgeleverd. Hoewel je natuurlijk niet kunt uitsluiten dat wanneer de afgelopen maanden de camper in een boerenschuur heeft gestaan, de muizen dáár hun intrek hebben genomen in het luchtfilterhuis. Maar die inschatting kan ik niet maken. Ik bedoel uiteraard dat het wel aannemelijk moet zijn dat het filter destijds al in die staat geweest moet zijn.

Verder dient een auto zonder gebreken afgeleverd te worden. Een roestend carter is formeel nog geen gebrek. Wel broos zoals het onderhoudsbedrijf heeft geconstateerd maar het is formeel pas een gebrek én garantie wanneer deze gaat lekken. Preventief vervangen zal de verkoper niet gauw voor zijn rekening nemen. Dat geldt mogelijk ook voor de schokdempers. Een licht zwetende schokdemper is geen APK afkeur, mits deze wel gewoon deugdelijk functioneert. De mate van lekkage is wel bepalend of het wel of niet onder de noemer van garantie zou kunnen vallen. Die inschatting kan ik op afstand niet maken en het in lichte mate ''zweten'' kan ook overeenkomstig de leeftijd en kilometerstand zijn van deze camper. Die details weet ik niet.

De onderdelen van het remsysteem dienen deugdelijk bevestigd te zijn. Dus een remleiding die zoals u omschrijft getordeerd is gemonteerd, lijkt mij niet deugdelijk en zou men onder garantie moeten herstellen. De Bovag geeft als advies gasslangen en koppelingen iedere 4 jaar te vervangen en in het kader van ook een onder de Bovag vlag verkochte camper lijkt me dat de verkoper dat advies moet overnemen.

U geeft aan dat dit slechts enkele voorbeelden zijn maar wat mij betreft genoeg om de verkoper hierover aan te spreken. Formeel moet hij de kans krijgen bepaalde gebreken te herstellen en kunt u dat niet elders laten doen en vervolgens hem de rekening voorleggen. Wellicht heeft u van het onderhoudsbedrijf een keurig lijstje met gebreken en andere op- en aanmerkingen. Maar er kan best een discussie ontstaan over wat een andere garage allemaal opmerkt en wat de verkoper ervaart als redelijk en billijk voor een auto van die leeftijd en kilometerstand. Maar gebreken dient hij onder garantie te herstellen.

Zie eventueel nog aanvullend onze pagina klachten na aankoop.