Opladen accu elektrische auto voor laatste 20 procent

Vraag gesteld door C.A.M. Broos op 06 juli 2020

Ik heb een BMW I3 op het oog en daarbij kun je softwarematig aantal Ampere bij laden instellen op 6 , 9 of 12 A. Ik kan thuis een laadpaal installeren of gebruik maken van een nog vrije groep in mijn meterkast waarop niets anders zit aangesloten dan enkele buitenstopcontacten waar incidenteel een grootverbruiker op wordt aangesloten.

Nu is mijn vraag in het algemeen: is het de laadpaal of is het de auto die bepaalt dat de laatste 20% via systeem van druppelladen gebeurt?

In geval het de laadpaal is dan lijkt mij dat opladen via het stopcontact ondanks een geringe stroomsterkte van 6A minder minder goed is voor het accupakket en kan ik beter kiezen voor 12A. Of zie ik dit verkeerd? Dus welke elektronica is bepalend voor de laatste 20% opladen?

Antwoord van Harm

ANWB Expert

De auto bepaalt hoeveel stroom er binnen komt. Over het langzamer laden van de laatste 20 % hoeft u zich dus geen zorgen te maken. Als er geen aparte laadpaal of wallbox wordt gemonteerd, zal er via een geaard stopcontact (Schukostekker) geladen worden.

Hoewel dit kan met de stroomsterktes die u noemt, als er niet of nauwelijks andere gebruikers op de groep staan, wordt dit afgeraden om dagelijks te gebruiken omdat de huisinstallatie behoorlijk zwaar belast wordt. Een stopcontact wordt daadwerkelijk warm als er zoveel stoom wordt geleverd en de gebruikte materialen moeten zwaar zijn uitgevoerd.

Bij 6A zal het effect veel minder zijn dan bij 12A maar het laden duurt dan natuurlijk wel langer. Leest u de handleiding goed en benader eventueel uw stroomleverancier of netbeheerder (bv Stedin) om te hun advies te vragen. Een en ander hangt ook af van uw overige gebruikers.