Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Erkenning retrofit fabrieksroetfilter

Vraag gesteld door J. de Man op 20 juli 2020

Mijn Mercedes ML 270 CDI Final Edition (W 163) van 2005 is in 2008 door Mercedes van een fabrieksroetfilter voorzien. Daarna kreeg de auto van de TÜV een groene Schadstoffplakette, maar desalniettemin van de Belastingdienst een fijnstoftoeslag. Ik heb alle technische gegevens uit Duitsland aan de RDW aangeleverd, waarna men bereid bleek om opnieuw naar de milieuclassificatie te kijken mits ik de daadwerkelijke emissiewaarde "door middel van een testrapport van een Nederlands erkend testhuis op basis van de Europese richtlijnen" zou kunnen aantonen. Mijn vraag is: hoe doe ik dat? En als dit lukt: kan ik ook na montage van een retrofit SCR katalysator (van bijvoorbeeld HJS) de milieuclassificatie opnieuw laten herzien?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt hoe u kunt aantonen dat uw huidige Mercedes van 15 jaar oud voldoet aan de gestelde fijnstofuitstoot om niet in aanmerking te komen voor de MRB toeslag.

Het door de RDW genoemde testhuis zou TNO kunnen zijn.

Maar eerlijk gezegd lijkt me dat een zinloos avontuur. Het destijds gemonteerde retrofitfilter zal misschien toen een reductie van fijnstof hebben opgeleverd van 30 procent. 12 jaar na dato zal die reductie zelfs te verwaarlozen zijn vanwege deels verzadiging van het filter, terwijl de noodzakelijk maximale fijnstofnorm zo'n 5x schoner moet zijn dan de fijnstofuitstoot dat hoort bij de milieuclassificaties van uw Mercedes. Daarbij komt ook dat om in aanmerking te komen voor één schonere milieuclassificatie dan de huidige er ook een lagere uitstoot moet zijn aan HC's en NOx en het is niet alleen het filter dat het verschil maakt. Voor het verkrijgen van de groene Duitse milieusticker ligt de lat gewoon wat fijnstofuitsoot lager en kan je volstaan met een gecertificeerd retrofitfilter. De Belastingdienst legt de lat duidelijk hoger en ik denk met alle respect dat u zich die moeite moet besparen.