Elektrische auto versus auto op waterstof

Vraag gesteld door C.J. van Kints op 09 juli 2020

  1. Subsidiepot al leeg (08-07-2020) heeft het einde van de maand nog niet gehaald?
  2. Elektrische auto’s halen geen 400 km zeker niet onder het vriespunt?
  3. Een gemiddelde elektrische auto is haast 2 x zo zwaar (schade aan het wegdek) geen extra wegen belasting?
  4. Accupakket gemiddeld zeer duur rond € 8000,00. Ongeveer om  5 jaar vervangen, deze kosten hoor je niemand over?
  5. Accu pakket chemicaliën vervuiling milieu?
  6. Auto opladen kan niet altijd voor de deur dus op een verzamelplek? Die alleen te bereiken is met een ander vervoermiddel?
  7. De schoonste auto gaat toch de waterstof aangedreven worden jammer dat daar weinig of geen aandacht voor is. En de mensen klaargekneed en gestoomd worden om elektronisch te gaan rijden?
  8. En de ANWB eigenlijk de brandstof auto en zijn eigenaren na velen jaren in de steek laat en steeds meer laten betalen (brandstof belasting verhogingen om de accu auto te promoten).

Antwoord van Harm

ANWB Expert

Wat uw vraag precies is, wordt mij niet duidelijk. Wel uw boodschap en die neem ik mee. We weten dat er ook ANWB leden zijn die helemaal niet positief tegenover de elektrische auto staan en uiteraard moet een ieder daar zelf een mening over vormen.

De elektrische auto is niet zaligmakend, maar de ANWB vindt dat deze zeker voordelen heeft. Wij geven op www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden zo goed mogelijk antwoord op alle vragen en bedenkingen die er bij elektrisch rijden zijn.

Sommige zaken zijn helder, zoals het feit dat een elektrische auto een paar honderd kilogram zwaarder is ten opzichte van zijn benzine- of dieselvariant of dat er geen uitstoot aan de uitlaat is. Maar er is slecht zicht op bijvoorbeeld de winning van grondstoffen voor de accu. Datzelfde geldt soms ook weer voor de manier waarop we aan olie komen. Veel onderzoeken spreken elkaar ook nog eens tegen omdat ze gevoed worden door soms felle voor- of tegenstanders.

De teksten worden daarom continue bijgewerkt om de laatste stand van zaken op een zo objectieve manier weer te geven. De ontwikkelingen gaan snel, zo geven de meeste fabrikanten ondertussen 8 jaar garantie op een accupakket om het nog steeds circulerende verhaal dat dit om de paar jaar vervangen moet worden te weerleggen. Of deze het, zoals veel fabrikanten ondertussen beloven, werkelijk een autoleven volhouden, zal de tijd ons moeten leren.

Waterstof kan een mooie toekomst tegemoet gaan. Op dit moment worden er slechts twee waterstof-personenauto's in Nederland geleverd en vergt de productie van waterstof erg veel energie. Als die op een schone manier wordt opgewekt, of als er restenergie wordt gebruikt, is dat niet zo erg. Maar die energie komt nu grotendeels uit verbranding, waarbij hooguit de CO2 wordt afgevangen en opgeslagen. Daardoor is er nog weinig winst voor het milieu. Ook hier zijn gelukkig veel ontwikkelingen en dat is misschien wel het meest positief aan deze enorme energietransitie. Er blijkt nog een hoop mogelijk en dat geldt ook nog steeds voor het verbeteren van benzine- en zelfs dieselmotoren.