Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Andere tweedehands auto kopen

Vraag gesteld door op 14 juli 2020

Ik rijd 28.000 km per jaar woon werk en privé. Rijd een Audi A3 diesel, kenteken X soms met een aanhanger. Auto heeft 213.000 km gelopen en ik zoek een jongere auto omdat er nu nog een rederlijke restwaarde opzit. Wat is beter voor mij en goedkoper? Een andere 2e hands diesel of een hybrid? Een Audi e-tron bv. ook voor in de toekomst.

Ik ben een echte dieselrijder maar hoe gaat de toekomst er uit zien voor een diesel? Is een 2 hands hybride nu echt beter ook ivm de accu's en de wegenbelasting? Er staat genoeg info op internet maar ik kom er niet uit. Vind het lastig om een keuze te maken. Hebt u hier een antwoord op?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U rijdt zo'n 28.000 km op jaarbasis, soms ook met aanhanger, en u bent op zoek naar een jongere vervanger voor uw huidige Audi A3 diesel met inmiddels 213.000 km op de teller.

Ik begrijp dat de overweging lastig kan zijn. Allereerst is doorrijden met uw huidige auto economisch gezien de beste keuze. U meldt dat de auto nu nog een redelijke waarde heeft maar de praktijk leert dat gebruikte diesels wat restwaarde betreft een flinke knauw hebben gekregen. Interesse vanuit het buitenland voor export is er ook niet meer en wanneer ik kijk naar de handelswaarde van uw auto, dan houdt het vermoedelijk met een krappe 4.000 euro wel op. Dus wanneer de staat en conditie verder in orde is, is doorrijden helemaal niet gek en levert gewoon de laagste kilometerkosten op.

Het betreft hier een diesel van Emissieklasse 5 en het is ook niet zo dat heel Europa daar binnenkort voor op slot gaat. Maar wellicht bent u toe aan iets nieuws en dan sluit ik een diesel toch niet uit. U rijdt toch behoorlijk veel. Dan komt volledig elektrisch misschien in dit stadium nog te vroeg om volledig aan te kunnen sluiten op uw praktijkgebruik. 

Gebruikte diesels zijn op dit moment erg goedkoop. Hetzelfde model in benzine/hybride-uitvoering is aanmerkelijk duurder dus dat kan zeker een overweging zijn om voor een diesel te kiezen, maar wel met het advies te kiezen voor de schoonste generatie die er op dit moment is, de euro 6d temp diesel (let daarbij op die 'd temp', dat is echt anders dan 6c of 6b!). De kans geraakt te worden door milieuzonering is dan het kleinst en dan denk ik dat dit op dit moment een verantwoorde keuze is voor de komende gebruiksjaren.

Zie aanvullend ook onze handige rekentool om de werkelijke autokosten uit te rekenen.