Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

1.2 TSI motor Volkswagen van 110 PK naar 145 PK

Vraag gesteld door J.N. v.d. Weide op 22 juli 2020

Ik heb eigenlijk 2 vragen. Ik heb interesse in een Golf Sportsvan 1.2 TSI Lounge model. Ik kan echter niet vinden of dit een type is met een distributieriem of ketting. En wat is de onderhousinterval bij deze dan?

Daarnaast kreeg ik te horen dat ze de 110 pk konden ophogen naar (meen) 145 pk. Ze hadden het erover dat er dan met een code in het motormanagement systeem dit wordt vrijgeschakeld. Is dit een broodje aap verhaal? En als dit kan, is dit dan schadelijk voor de motor (nokkenas, krukkenas e.d.) en verkort dat de levensduur dan, of kun je dit gewoon laten doen zonder schadelijke gevolgen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag  over de distributie van de genoemde VW Sportsvan 1.2 TSI.

Dat betreft in dit geval dus de 81 kW versie en deze is voorzien van een distributieriem. De fabrikant laat het moment van vervangen over aan de dienstdoende dealer maar 120.000 km of om de 5 jaar lijkt wel een beetje het uitgangspunt te zijn.

Wat het tunen betreft heb ik een bekende tuner geraadpleegd die voor deze 110 pk versie maximaal gaat tot 126 pk. Een toename van 16 pk maar wel met een forse toename aan koppel, zo'n 68 Nm méér. Ik ga er vanuit dat dit tecnisch ook verantwoord is en dat het draaiend gedeelte daar op berekend is. Maar hoger zou ik zeker niet inzetten. Ik wil nog wel benadrukken dat importeur Pon chiptuning al een poosje niet meer aanbiedt vanwege emissie gerelateerde redenen. Waar je enerzijds een winst aan PK's kunt boeken, gaat dat elders weer ten koste van iets anders, vaak dus ten nadele van de uitstoot wat in het huidige autotijdperk te zwaarwegend is om dit nog aan te bieden.