Uitlijnen - wielvlucht

Vraag gesteld door T.O.H. Kuiper op 15 juni 2020

Na uitlijnen bij KwikFit is het verschil in gemeten wielvlucht op de achteras 1.55 (in rood vermeld) Is dit acceptabel?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Het uitlijnrapport geeft een gemeten wielvlucht aan van de achteras dat rood vermeld staat op het rapport.

De wielvlucht (camber) is als het ware de hoek van de verticale lijn door het hart van het wiel tot aan het wegdek. Die hoek kan positief of negatief zijn, simpel gezegd staat het wiel wat meer naar binnen of naar buiten. De rood gekleurde waarde geeft aan dat deze buiten de fabrieksspecificaties valt en zal vermoedelijk een niet gelijkmatige slijtage van het bandenprofiel tot gevolg hebben. Ook voor een goed wegcontact is het dus van belang dat de wielstanden rondom overeen komen met de door de fabriek opgegeven wielstanden met toleranties.

In ieder geval voldoet uw auto daar niet aan en zal dit hersteld moeten worden. Ik weet verder geen details over uw auto en de aanleiding van deze wieluitlijning. Maar een dergelijk afwijking op de achteras is niet nastelbaar en dan moet de oorzaak bij de achteras zélf gezocht worden. Heel soms zit dit er af-fabriek al in maar een aanrijding kan natuurlijk ook een oorzaak zijn. Maar rood is feitelijk niet goed. Ik heb geen details van uw auto om in te kunnen schatten hoe ver de gemeten waarde buiten de fabriekstolerantie valt, maar er is sprake van een té grote afwijking. Nader onderzoek is dan nodig om vast te stellen waar dit aan ligt.