Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Rokende T5, roetfilter?

Vraag gesteld door F. Verweij op 4 juli 2020

Mijn T5 busje rookt ontzettend. De garage heeft gisteren de LMM vervangen, maar hij rookt nog steeds. Grijze rook, maar bij doortrekken zwart. Ook hapert hij soms, vooral op de snelweg als ik na een constante snelheid gas geef: haperen, een enorme zwarte rookwolk en dan schiet hij vooruit.

De EGR is schoon volgens de garage. Ook niks mis met de luchtinlaat. Maar waar deze vraag nu vooral om draait: kan het het roetfilter zijn? Volgens de garage heeft mijn auto die niet, maar volgens mij wel. Hoe kan ik dat zien? Heel lastig achter te komen vind ik. Het is een T5 uit 2008.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw VW Transporter T5 rookt soms nadrukkelijk en houdt ook in. De inmiddels vervangen luchtmassameter heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd.

Gezien de fijnstofuitstoot en de daaraan gerelateerde euroklasse is er geen af-fabriek roetfilter aanwezig. Daarvoor is de uitstoot veel te hoog volgens de voertuiggegevens van de RDW. Er is als het goed is wel een oxidatiekatalysator aanwezig met ook een weliswaar gering positief effect op de fijnstofuitstoot. Maar of u de oorzaak van het genoemde verschijnsel daarin moet zoeken is nog maar de vraag. Er kan ook een verstuiverprobleem zijn of de hoge druk brandstofpomp.

Ik denk dat u het beste de hulp kunt inschakelen van een diesel diagnose specialist. Het lijkt me van groot belang dat de vinger op de goede plek wordt gelegd, om te voorkomen dat er onderdelen vervangen worden zonder gewenst resultaat maar wel met een fikse rekening. Bij een dergelijke specialist is er hele gerichte kennis van zaken en weet men hopelijk snel de oorzaak boven tafel te krijgen.