Reden gebroken veren

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 02 juli 2020

Mijn Volvo V40 uit 2015 is in 2017 geïmporteerd met 22.000 km. Nu 110.000 km met APK afkeur door (toevallig beide) gebroken voorveren. De bijna 90.000 km in 2.5 jaar zijn voor 90/95% snelwegkm's geweest. En uitgerekend heb ik hierbij zo'n 1100 keer (1 per 82 km) een drempel langzaam gepakt. Ik heb al die jaren extreem rustig en zuinig gereden (1:25 gemiddeld). Dus aan mijn rijstijl zal het niet liggen.

Ik vind het heel frappant dat deze dus gebroken zijn. Een auto kan toch niet zo mishandeld zijn in de eerste 22.000 km dat dit nu breekt? Of dat er zoveel vocht, pekel, steentjes, o.i.d. ophoopt dat de verf roest en de veer breekt, daar waar de veer vrij in de lucht hangt?

Ik beticht garage's niet graag direct van iets. Maar het lijkt mij bijzonder sterk dat dit normaal is? Wat is uw mening over deze situatie?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt twee gebroken voorveren bij uw Volvo V40 van 5 jaar oud.

Een gebroken veer is niet per definitie een te verwachten gebrek maar bij sommige auto's best een vaak voorkomend verschijnsel. Vaak breekt de onderste spoed doordat er in de onderste veerschotel vocht de kans krijgt om voor corrosie te zorgen. Soms is de veer daar af-fabriek onvoldoende duurzaam tegen beschermd.

Het heeft niets met het aantal verkeersdrempels te maken en bij normaal gebruik kan men nooit de vinger wijzen richting de bestuurder. Hoewel sommige merken er min of meer berucht om zijn, herken ik dat niet bij de V40. Dat neemt niet weg dat dit gezien de leeftijd een buitensporig gebrek is en u mogelijk de verkoper hierover kunt aanspreken. Een redelijke te verwachten levensduur is ongeveer minimaal 10 jaar voor een set schroefveren. Misschien dat de verkoper u enige coulance wil aanbieden door bijvoorbeeld de kosten samen te delen.