Duplicaatcode kentekenplaat

Vraag gesteld door T.S. Baede op 25 juni 2020

Ik zie regelmatig auto's met een weggewerkte duplicaatcode op de kentekenplaat. De duplicaatcode is dan geel in plaats van zwart.

  1. Mag dit?
  2. Waarom doet men dit?
  3. Is dit kentekenfraude?
  4. Stel dat ik door zo'n auto wordt aangereden met letsel of andere schade. Hoe zit dat dan verzekeringstechnisch en juridisch?

Dezelfde vragen kan ik stellen bij oude auto's die een blauwe kentekenplaat voeren met tamelijk nieuwe letter-cijfer combinaties.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de duplicaatcode vermeld op de kentekenplaat.

De RDW meldt daar het volgende over;

Duplicaatcode

In sommige gevallen staat op de kentekenplaat een cijfer (bijvoorbeeld 1 of 2) boven het eerste streepje op de plaat. Dit is een duplicaatcode (ophoogcode). Dit cijfer geeft aan hoe vaak er kentekenplaten voor het voertuig zijn afgegeven. Op de eerste afgegeven kentekenplaat staat niets boven het liggende streepje. Vraagt u daarna een nieuwe kentekenplaat aan -bijvoorbeeld na verlies of diefstal-, dan krijgt u een 1 op de kentekenplaat (duplicaatcode 1). Daarna een 2 een 3 enzovoort.

Net als de cijfers en letters op de kentekenplaat moet ook de duplicaatcode goed leesbaar zijn. Het is niet toegestaan om de duplicaatcode weg te halen of onzichtbaar te maken door deze geel te lakken. Doet u dit wel dan loopt u het risico op een boete.

Het camoufleren van de betreffende code is dus niet toegestaan. De reden zal ongetwijfeld deels iets cosmetisch zijn. Het is toch enigszins een afwijkend beeld wanneer daar een extra getalletje boven het liggende streepje is toegevoegd en suggereert iets negatiefs. Alsof er iets dubieus aan de hand is met die auto. Sommigen beweren zelfs dat het van invloed is voor de waarde van de auto. Maar er is dus sprake van een hele plausibele reden waarom deze duplicaatcode wordt aangebracht en zegt feitelijk niets over het auto zelf. Ik begrijp dat een aangebrachte code sommige kopers afschrikt maar je koopt feitelijk een auto en geen kentekenplaat. En dat 1-tje zegt dus niets over de auto zelf en is eigenlijk niet meer dan een administratieve handeling.

Bij een aanrijding zie ik geen enkele reden waarom dit wat aansprakelijkheid betreft nadelig is voor de tegenpartij. De bestuurder zou door een oplettende agent hooguit een boete opgelegd kunnen worden, maar voor het wegpoetsen van de duplicaatcode zou ik geen reden kunnen bedenken waarom een verzekeraar daar een probleem van zou kunnen maken. En met het kenteken zélf is geen sprake van fraude en blijft de plaat ook gewoon goed afleesbaar wat betreft de identiteit van het voertuig. Maar de duplicaatcode moet dus volgens de RDW ook altijd zichtbaar blijven.

Blauwe kentekenplaat

En wat de blauwe kentekenplaat betreft met een recente cijfer-letter combinatie is daar de volgende verklaring voor;

Personenauto’s, bedrijfsauto’s, motoren, trikes en quads met een datum eerste toelating vóór 1 januari 1978, krijgen bij invoer automatisch een kenteken waarmee u blauwe kentekenplaten mag voeren.

Dat verklaart waarom u blauwe platen kunt tegen komen met een niet klassieke cijfer-letter combinatie en is dus legaal. Het betreft dan geimporteerde auto's.