Defect scherm Opel Astra

Vraag gesteld door J.G.C. Pons op 25 juni 2020

Wij hebben een Astra eind sept 2016 nieuw gekocht. Binnen de garantie hadden wij al problemen met infoscherm, dealer kon niets vinden. Nu is het scherm enorm aan het knipperen en flikkeren en is dan niet leesbaar. Dealer zegt nu dat het scherm vervangen moet worden, kosten voor ons 1200 euro. Ik ben het hier niet mee eens.

Dealer zegt dat Opel Nederland hier niets mee doet en dealer wil nog 10% korting geven. Ik vind zelf dat het scherm wel erg snel kapot is, auto is nog geen 4 jaar oud en zit 36.000 km op. Wat is uw advies hierin?

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft in september 2016 een nieuwe Opel Astra gekocht. Binnen de garantieperiode heeft u de dealer aangesproken op een niet optimaal werkend scherm van het infotainment systeem. Destijds heeft de dealer geen gebrek kunnen vaststellen. Onlangs is de werking van het scherm verslechterd en kunt u geen informatie meer aflezen van het scherm. De dealer heeft aangegeven dat er een nieuw systeem zal moeten worden geplaatst om de klachten te verhelpen. Het totaalbedrag voor deze reparatie-vervanging is begroot op €1200,- . U wilt graag weten wat uw rechtspositie is ten aanzien van deze kosten.

Conformiteit

Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan op grond van de overeenkomst mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. Als koper moet u bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van levering en dat u dit gebrek niet hoefde te verwachten.

Aard van het gebrek

Het scherm van het infotainment systeem kan niet worden afgelezen. Van een infotainment systeem mag u verwachten dat dit een autoleven lang meegaat. De auto is nog geen vier jaar oud en u hoefde derhalve geen problemen met het infotainment systeem te verwachten.

Rechten bij non-conformiteit

Als een product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben, kunt u van de verkoper eisen dat het gebrek op zijn kosten wordt hersteld. In dit geval is (waarschijnlijk) alleen het scherm van het systeem defect. U kunt zodoende eisen dat dit scherm op kosten van verkoper wordt gerepareerd. De verkoper heeft vervolgens de keuze om een nieuw systeem te plaatsen of slechts het scherm te laten repareren via bijvoorbeeld ACTronics.

Conclusie

U heeft op grond van de wet recht op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan op grond van de overeenkomst mag hebben. U kunt van de verkoper eisen dat het scherm van het infotainmentsysteem op zijn kosten wordt hersteld of vervangen. Graag verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.

Ik raad u aan de verkoper te wijzen op uw wettelijke rechten en om aan te geven dat reparatie van het scherm, waarschijnlijk veel goedkoper zal zijn dan het plaatsen van een nieuw systeem.