Berekening BPM per 1 juli 2020

Vraag gesteld door M. Weggers op 22 juni 2020

Ik ben van plan om een nieuwe auto te kopen, Dacia Duster TCE 150 GPF 4x2 Prestige Serie Limitee 15'Anniversary.

Ik heb een meningsverschil tot de berekening van de BPM. Op internet zijn een aantal sites die een rekenvoorbeeld geven, zoals Independer en Auto Week. Dit zijn hele simpele berekeningen waar er groot verschil ontstaat volgens de dealer. Een verschil va 3200 euro in mijn voordeel. Deze auto heeft een uitstoot van 129 gr/km.

Kunt u voor mij een berekening maken, zodat ik daar mee naar mijn dealer kan gaan, en deze op mijn mail zetten zodat ik niet dit vrij complexe verhaal moet vertalen naar mijn dealer.

Antwoord van Paul

ANWB Expert

U heeft een vraag over het BPM bedrag van uw nieuwe auto.

De BPM van een auto wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van de auto. Vanaf 1 juli komt er een nieuw tariefstelsel voor deze berekening. De reden hiervoor is dat vanaf deze datum de WLTP CO2-waarde van de auto gebruikt wordt in plaats van de oude NEDC CO2-waarde. De WLTP en de NEDC zijn meetcycli voor het bepalen van de CO2-uitstoot. De WLTP-cyclus is reëler en een stuk zwaarder. Hierdoor valt de WLTP CO2-waarde een stuk hoger uit dan de NEDC CO2-waarde. Om deze hogere CO2-waarde te compenseren, zijn de tarieven waarmee gerekend wordt naar beneden bijgesteld.

Uw auto heeft een NEDC-uitstoot van 129 g/km. De WLTP CO2-uitstoot zal een stuk hoger zijn, maar is bij ons nog niet bekend. We kunnen nu dan ook geen nieuwe BPM berekening maken. Het kan zijn dat uw dealer de nieuwe WLTP CO2-waarde wel kent en ook het nieuwe BPM-bedrag. Er kan een verschil zijn tussen het oude en nieuwe BPM-bedrag, maar zeker geen 3200 euro. 

Meer info over de BPM en de WLTP vindt u op onze website.