Afwijking brandstofmeter

Vraag gesteld door L.A. Rademakers op 20 juni 2020

De brandstofmeter van een Dacia Sandero blijft staan. Heeft pas 30.000 km gereden. Auto van maart 2013. In garantietijd ook al eens gebeurd. Nu dus tweede keer. Rijd de tank nooit leeg. Tank meestal rond 20 a 25 liter. Hoor wel meer dit probleem bij Dacia. Wat is hier mogelijk de oorzaak van? Maakt niet uit wat er nog in de tank zit. Meter blijft op hetzelfde niveau vaststaan. Kan ik hiermee blijven rijden en is er wellicht iets als een kosteloze terugroepactie bekend bij de dealers?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De brandstofmeter van uw Dacia Sandero geeft niet de juiste waarde aan. U schrijft dat hij blijft ‘hangen’.

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk. Het kan aan de vlotter liggen die vast is blijven staan dus een mechanisch probleem. De sensor die de stand van de vlotter elektronisch doorgeeft, kan ook de boosdoener zijn. Ook de elektrische verbinding tussen sensor en het metertje op het dashboard kan de oorzaak zijn, net zoals het metertje zelf. Wat het probleem is, kan ik vanaf hier niet zeggen, dat zal moeten blijken uit diagnose aan de auto zelf.

Aan de manier van tanken (vol of halfvol) zou het niet mogen liggen. De auto moet geschikt zijn voor normaal gebruik. De fabrikant kan niet van u verlangen dat u al bij een half lege tank moet gaan tanken omdat de boel anders kapot gaat.

Maar voordat u naar de garage gaat, zou u het volgende kunnen proberen. De klacht heb ik namelijk vaker gehoord bij Dacia en Renault. Als de auto niet volledig wordt uitgezet tijdens het tanken blijft de meter ook hangen op de stand vóór de tankbeurt. Ik lees op internet een oplossing om de auto volledig uit te zetten voordat u gaat tanken. Als u nu na het tanken het contact aan zet en start, zou de meter wel correct aangeven. Is dat niet het geval, dan zal de garage er aan te pas moeten komen.

Er is geen terugroepactie geweest voor dit euvel. Een coulanceregeling op basis van non-conformiteit lijkt me zeker op zijn plaats. Zie hiervoor ons stappenplan klachten na aankoop.