Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Achterschokdemper kapot of niet?

Vraag gesteld door K. Li op 24 juni 2020

Ik heb een mb cla shootingbrake 2015 met 70k op de teller. 1.5j in bezit. Onlangs kwam ik erachter dat de loopvlak aan de binnenkant van mijn achterbanden niet meer recht zijn, maar hobbelig. Dit veroorzaakt een enorme herrie in de auto.

Ik heb het bij een garage nagevraagd en ze zeiden dat de achterschokdempers kapot zijn. Ik heb de dempers gecontroleerd op lekkage, niks gevonden. Als ik de achterkant van de auto naar beneden druk, veert het netjes weer naar boven. Rij eigenschappen zijn ook gewoon normaal. Zijn er nog andere oorzaken waardoor de band nu verkeerd afslijt? Of zijn de dempers gewoon kapot?!

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De achterbanden van uw Mercedes zijn nogal ongelijkmatig versleten en maken veel afrolgeluiden. Uw garage wijst de schikdempers aan als boosdoener.

Ik acht die kans eerlijk gezegd niet heel erg groot gezien ook de kilometerstand. Een zingend, zoemend bijgeluid in de achterbanden duidt meestal op het verschijnsel 'gecupte' banden. Dat is een kleine afwijking in de slijtage van de profielblokken. Die slijten niet helemaal recht af, in de draairichting gezien. Op den duur vormt zich een zogenaamd zaagtandprofiel en dat veroorzaakt het bijgeluid. Het is iets wat meer vanuit de band ontstaat en steeds meer aan de oppervlakte komt naar mate de banden meer slijten.

Het ontstaat dus vooral bij de achterbanden. Het is niet gevaarlijk, het bijgeluid is alleen niet prettig. De ene auto is er gevoeliger voor dan de andere. Ook rijstijl, uitlijning, bandenspanning en belading hebben invloed op het slijtagebeeld van banden.

De remedie tegen cuppen is regelmatig (jaarlijks of bij elke winterbandenwissel) de voorwielen met de achterwielen (niet kruislings) te verwisselen. De oplossing op dit moment is simpelweg de achterbanden vervangen en voor de zekerheid de wielstanden laten checken. Dus nieuwe banden en uitlijnen levert u echt echt weer een stille Mercedes op. En dan is het logisch dat er ook gekeken wordt naar de staat en conditie van de schokdempers en achterwielophanging. Maar ik acht de kans niet groot dat daar de oorzaak vandaan komt.