Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Elektrische auto en trekhaak

Vraag gesteld door op 11 juni 2020

De meeste elektrische auto's (in het goedkopere prijssegment) zijn niet gekeurd op trekkracht en hebben dan ook geen trekhaak. Voor de meeste auto's is het ook lastig om er een trekhaak onder te zetten, want de batterij zit in de weg.

De Nissan Leaf is hierop een uitzondering. Er kan een trekhaak onder geplaatst worden, maar mag die ook gebruikt worden om een karretje te trekken of als fietsenstandaard? Moet de auto gekeurd zijn door de RDW als je de auto als trekvoertuig gebruikt? Zo ja zijn hier kosten aan verbonden?

Wat betreft vervallen van garanties is al eerder in het forum antwoord gegeven: alleen als er een direct oorzakelijk verband tussen het gebruik van de trekhaak en de schade is, kan de garantie nietig zijn. Op andere punten blijft de garantie bestaan. Gevolg is natuurlijk wel dat de fabrikant bij een defect aan de accu zal zeggen dat dit door het gebruik van de trekhaak komt en probeer dan maar eens als consument aan te tonen dat dit niet zo is.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw vraag gaat over de elektrische Nissan Leaf waar wél een trekhaak onder geplaatst kan worden maar met de vraag of er dan ook een aanhanger aangekoppeld mag worden of een fietsendrager.

De autofabrikant geeft op wat de toegestane aanhangwagenmassa is, geremd en ongeremd. Bij de Leaf vindt u als het goed is in beide gevallen de opmerking ''niet geregistreerd" in de voertuiggegevens terug en mag de auto feitelijk ook niks trekken als daar geen gewicht staat ingevuld.

Dat is de elektrische auto ook niet vreemd, hoewel we langzamerhand wel gelukkig steeds vaker zien dat nieuwe EV's wél een aanhangwagenmassa op het kenteken vermeld krijgen. De evolutie van de elektrische auto moet deze uiteraard ook geschikt maken voor het trekken van een aanhanger of zelfs caravan. Dan moet de actieradius wel uiteraard voldoende zijn om ook mét aanhanger of caravan een in alle redelijkheid gewenste eindbestemming te kunnen halen, zonder onderweg maar steeds eindeloos te moeten laden. Maar die ontwikkeling is gaande en het zijn in dit stadium vooral de EV's in het duurdere segment die een aanhanger op de kogel mogen. Natuurlijk volgen er meer maar dat is nog wel een kwestie van tijd.

Dus op uw vraag of u een karretje mag aankoppelen, is het simpele antwoord dus nee. De auto mag niks trekken. Een fietsendrager is geen getrokken materieel en voor deze uitzondering is ook een speciale kogel beschikbaar om daar ook een geschikte fietsendrager op te plaatsen.

Dat zal ongetwijfeld de Connector RMC KIT die door fabrikant Brink wordt geleverd zijn die een specifieke kogelconstructie heeft waardoor een aanhanger ook niet aangekoppeld kan worden. Deze kogel mag niet meer massa dragen dan 52 kg. Let er dus wél op dat de fietsendrager geschikt moet zijn voor een RMC kogel. Ga naar deze pagina van Brink om te zien welke dragers daarvoor in aanmerking komen.

Het heeft dus geen zin de auto aan de RDW aan te bieden voor een aanhangwagenmassa op het kenteken omdat de typegoedkeuring dit al uitsluit. Maar een fietsendrager die feitelijk een bagagedrager is mag wel en heeft geen gevolgen voor de fabrieksgarantie en zal in die zin nooit tegen u gebruikt worden, mits uiteraard de kogel en de bedrading op deugdelijk wijze gemonteerd zijn.