Ik heb een Volvo van juli 2012 met nu een hele hoge reparatie aan het verbrandings- en uitlaatsysteem.Hoe en bij wie kan ik bezwaar aanteken

Vraag gesteld door Novatuur op 27 december 2016

Het betreft een dieselauto Volvo XC60 van juli 2012 met 80.000 km op de teller. Ik heb nu een rekening van EUR 1.250,- voor schoonmaken/repareren van verbrandings-en uitlaatsysteem. EGR-klep en EGR koeler zijn vervangen (EUR 465). Verder staan op de rekening Mengbuis (EUR 428), Huis (EUR 88), Regelaar (EUR 192) en nog wat kleinere bedragen. Heeft te maken volgens Volvo omdat ik (te) korte stukjes rijdt. Ik mag toch verwachten dat een automerk een auto aan mij verkoopt die voldoet aan de van overheidswege gestelde emissievoorwaarden en daarbij ook de uitlaatgassen op een goede manier verbrand, zonder dat ik daar ieder jaar een nota voor krijg van een dergelijk bedrag. En anders moet Volvo de klant adviseren om vooral geen kleinere stukken met de auto te rijden of moeten ze de klant vooraf adviseren om geen Volvo diesel te kopen bij een bepaald rijgedrag. De klant draait hier op voor het feit dat een automerk een auto heeft ontwikkeld die in feite niet onder alle omstandigheden aan de emissievoorwaarden kan voldoen, anders dan dat de klant daar de dupe van wordt, omdat na enige tijd het hele systeem schoongemaakt moet worden en onderdelen moeten worden vervangen.

Hoe en bij wie kan ik het beste bezwaar aantekenen tegen een dergelijk hoog reparatiebedrag voor een relatief jongen auto en/of kan ik een beroep doen op coulance behandeling bij de importeur/fabrikant. En hoe kan ik ze onder druk zetten als ze daar niet op in willen gaan.

Graag jullie mening/advies.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt hoe bezwaar te kunnen maken bij hoge kosten aan uw Volvo XC60.

U schetst een herkenbaar beeld van een inwendig vervuilde motor. Voor ons geen onbekend verschijnsel bij een aantal moderne motoren, die vaak in lage toeren gebieden draaien en vooral voor het kortere werk worden gebruikt. Feitelijk zijn dat de meest vervuilende gebruiksomstandigheden. En zeker een hoog rendement diesel motor die als zelfontbrander het juist zo nadrukkelijk van z'n bedrijfstemperatuur moet hebben, is feitelijk voor korte, half opgewarmde ritjes niet geschikt. De opsomming van de noodzakelijke werkzaamheden zie ik ook als een logisch gevolg. Ook het regenereren van het roetfilter zal vooral plaatsvinden in hogere toerengebieden en wordt dus ook ernstig verstoort wanneer een diesel wordt ingezet voor niet diesel geschikt werk. Ook op basis van uw jaarkilometrage en het soort gebruik zou de aanschaf van een diesel niet mijn advies zijn geweest.

Ik kan me uw teleurstelling ook voorstellen wanneer uw gebruiksomstandigheden bij de koop bekend waren, de verkoper u niet beter een benzine auto had kunnen adviseren. Het financiële voordeel van een diesel komt ook pas bovendrijven vaak ruim boven de 30.000 km op jaarbasis bij de aanschaf van een nieuwe auto.

U zou in eerste instantie uw verhaal éérst eens op papier kunnen zetten en deze zowel naar de dealer als importeur kunnen versturen. U zou daarin kunnen vermelden te overwegen de kwestie voor te leggen aan de Geschillencommissie. Hopelijk dat er spoedig een reactie volgt maar blijft wel de grote vraag wat een passende oplossing is. Het (deels) vergoeden van de kosten verandert niets aan uw gebruik en de grote kans op herhaling. Misschien dat een het beste voorstel is de auto in te ruilen voor een benzine auto die veel beter past binnen uw gebruik. Ik wil dus vooral aansturen op een onderling bevredigend compromis. Wanneer u er met de dealer niet weet uit te komen zou u uw verhaal kunnen voorleggen aan de Geschillencommissie voor een bindende uitspraak. Een rechtsbijstandsverzekering zou de hele kwestie uit handen kunnen nemen en voor uw belangen kunnen opkomen.

Voor aanvullende info zie Stappenplan klachten na aankoop en Geschillencommissie Voertuigen.