Reparatie of aanschaf andere auto?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 24 mei 2020

Wij hebben een Zafira B van mei 2007. De kmteller staat op 302.500 km. Onderhoudskosten tot nu toe (banden e.d niet meegerekend):

  • Stabilisatorstang links 2013 bij 147.300 km;
  • Schakelkabel 2015 bij 177.000 km;
  • Remblokset en -schijfset voor en achter + distributieriemset 2015 bij 179.180 km;
  • EGR klep /senor/roetfilter gereinigd 2015 bij 189.850 km
  • Dynamo en accu 2015 bij 193.655 km;
  • Tankmeter 2017 bij 220.697 km;
  • Nokkenas positiesensor 2018 bij 228.659 km;
  • Uitlaat demper+ tussenpijp 2018 bij 241.591 km;
  • Wielerlager met naaf rv 2019 bij 254.642 km;
  • Gloeibougie 4st 2020 bij 293.802 km.

Nu moeten de rubbers van de ophanging achter, nieuwe remschijven, nieuwe uitlaatdemper + tussenpijp en nieuwe banden e.d. worden vervangen ivm de APK. Kosten ca. € 1300.

Wat zijn de mogelijk te verwachten onderhoud met zo'n auto met 300.000 km op de teller? Wij twijfelen of het de moeite nog waard is om deze kosten aan de auto te spenderen of eventueel om te kijken naar een andere auto. Hoelang gaan de startmotor en de koppelingsplaten nog mee?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Uw Opel Zafira uit 2007 heeft iets meer dan 300.000 km gedraaid. U heeft kosten gehad aan versleten onderdelen die gezien de gereden kilometers overigens wel te verklaren zijn. Nu staat er weer een kostenpost aan te komen. U vraagt of het verantwoord is om nog in deze auto te investeren. 

De crux is dat de investering geen zekerheid oplevert. Misschien kan de auto na de vermogensinjectie van 1300 euro weer een tijd mee, maar er komt vroeg of laat een moment dat er zich weer een reparatie aandient, en dan zit u met dezelfde vraag als nu, alleen 1300 euro verder. De auto wordt van de reparaties ook niet meer waard.

Als u voor zekerheid gaat, dan zou ik naar een andere auto gaan uitkijken.