Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Lampje airbag brandt continu, cruise-control niet te activeren

Vraag gesteld door op 13 mei 2020

Skoda Rapid 1.2 TSI benzine van 2015. Tijdens rijden stotterde de motor opeens en ging het lampje van airbag continu branden. De cruise-control hield er mee op. Accu is goed, alles is origineel, km st is 54000km. Passagier-airbag aan en uit gezet, opnieuw gestart, niets hielp.

Vanwege de wachttijden elders vandaag naar BOSCH-garage Lelystad geweest. Spanningsregelaar zou stuk zijn want gaf 14,7 volt (ECU zou nu door kunnen branden). Nieuwe spanningsregelaar laten monteren voor 220 euro.  Probleem is niet opgelost, lampje airbag brandt nog, cruise-control doet het niet.

Bosch zei nu dat de module van de airbag gereviseerd moest worden voor 300 euro (incl montage). Module zou door de piekspanning stuk zijn gegaan. Eerder geen problemen of schade met deze auto gehad. Gaarne uw inschatting van de oorzaak en evt advies over vervolg.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U omschrijft een vervelende storing bij uw Skoda Rapid. Een nieuwe spanningsregelaar heeft niet het gehoopte resultaat opgeleverd.

Jammer dat de dealer geen extra ruime heeft in de werkplaatsplanning voor dit soort onvoorziene pechingrepen. Vooral ook vanwege mogelijk toch méér kans op herkenning wat betreft dit probleem maar ook de mogelijk noodzakelijke kosten. Want gezien de leeftijd en kilometerstand valt dit mogelijke gebrek wel onder de noemer van conformiteit. En u gaat bij een BOSCH-specialist uiteraard geen coulance of zelfs mogelijk garantie aangeboden zien worden. U heeft daar wel veel meer kans én mogelijk ook recht op bij de verkopende dealer.

Wat mogelijke oorzaak betreft weet de Wegenwacht uit eigen ervaringen van pech langs de weg te melden dat bij een slecht lopende motor in combinatie met flikkerende controlelampjes, knipperende achterlichten, onterecht werkende ruitenwissers of zelfs dat allemaal tegelijk, een kwestie te zijn van een slechte of losse massaverbinding. En bovenstaande opmerkingen slaan écht op de Rapid en lijken deels wel overeenkomstig met uw omschrijving van de verschijnselen. Ik kom ook nog tegen dat er daardoor ook een relatie kan zijn met de ECU, met soms vervanging of reparatie als noodzakelijk gevolg.

Misschien dat het bovenstaande u enigszins op weg helpt maar ik zou u tóch willen adviseren hier vooral óók een dealerprobleem van te maken. Wanneer het alles bij elkaar misschien best een zoekplaatje blijkt en een prijzige ingreep, heeft u bij de verkoper als consument nog altijd bepaalde rechten.