Afweging verschillende factoren aanschaf occasion

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 30 september 2020

Na verschillende jaren de luxe te hebben gehad lease autos te rijden (skoda superb combi, meerdere vw passat variant) nu geen auto van werkgever meer. Maar kijkend naar de mogelijkheden en verschillende factoren zie ik door de bomen het bos niet meer; bouwjaar, km stand, type, brandstof, etc, zo enorm veel combinaties en prijzen.

  • Wil graag een ruime auto voor gezin;
  • Ik verwacht tussen 25000 en 35000 km p jaar te rijden;
  • Auto zal waarschijnlijk 3 a 4 jaar in bezit zijn;
  • Budget 10.000 a 13.500 euro max(?);
  • Uitgangspunt nu is een auto van 2015 met max 140.000 op teller (of kan ik ruimer kijken?);
  • Mogelijke kandidaten: skoda octavia / superb, vw passat, ford mondeo, andere suggesties?

Maar wat is verstandig...? Is belangrijker om te kijken naar lagere km stand en oudere auto of juist bouwjaar boven kmstand? De superb lijkt relatief duur in aanschaf, mondeo relatief goedkoper als je kijkt naar autos uit 2015.

Wat is in mijn geval max kilometerstand om niet voor problemen te komen te staan aan einde van de rit? Een auto naar meer dan 250.000 km rijden lijkt me flink.
Wat heeft meeste impact op restwaarde?
Benzine en diesel lijken elkaar niet eens zo veel te ontlopen in kosten, als ik kijk in de kostenberekening, klopt dit?
Moet ik nog rekening houden met sjoemeldiesels en met welke autos mag je straks de binnensteden niet meer in?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een gebruikte auto nu u geen auto meer heeft van de werkgever.

Kilometrage
U noemt een jaarkilometrage van tussen de 25.000-35.000. Met een geplande gebruiksduur van 3-4 jaar lijkt het me inderdaad verstandig een occasion te kiezen met maximaal 150.000 km op de teller. Dan denk ik dat u in alle redelijkheid er wel 'n ton bij moet kunnen rijden zonder buitensporige kosten. Dan ligt de nadruk meer bij de kilometerstand en de algehele staat en conditie van een occasion dan bij de leeftijd. Een mooier, frisser en beter onderhouden exemplaar met een wat gunstiger tellerstand heeft dan meer de voorkeur dan een die er minder aan toe is maar wel een jaartje jonger. De leeftijd is dan ondergeschikt. En of dat diesel moet zijn of benzine hangt er vanaf of u dichter tegen die 25.000 km aanzit óf meer richting 35.000 km.

Aanschafprijs
En dan speelt de aanschafprijs ook nog een rol mee. De dieselmarkt ligt al geruime tijd onder vuur en het kan zijn dat een gelijkwaardige diesel een paar duizend euro goedkoper is in aanschaf dan een benzine kandidaat. U kunt daarvoor het beste ons Autokosten programma raadplegen waarmee u twee mogelijke kandidaten wat kosten betreft naast elkaar kunt zetten en kijken welke onderaan de streep financieel de beste keuze is.

Om eventuele milieuhindernissen in de toekomst te ontlopen, kunt u het beste kiezen voor benzine óf een diesel van minimaal emissieklasse Euro 6. Dat is ruwweg de generatie vanaf september 2014. Dan voorzie ik geen beperkingen de aankomende 3-4 jaar met nog wel de aanvulling dat de overheid de accijnzen van diesel in 2021 en 2025 met één cent per liter gaat verhogen. En dan zie je inderdaad dat wat kilometers betreft de lat voor een diesel steeds hoger komt te liggen om nog rendabel te zijn.

Overigens denk ik dat u met een Superb een goede keuze maakt, met name wat betreft de beschikbare ruimte. De Passat is misschien in afwerking nog iets meer premium en zal een minder courante Mondeo nog wat scherper aan te kopen zijn. Maar bij de keuze voor een ruime gezinsauto past een Superb daar misschien wel het beste bij.

Meer tips
Voor andere tips bij de aanschaf van een occasion kunt u kijken naar de expertvideo, die wij hierover maakten.

Op anwb.nl vindt u - gebundeld op één pagina - meer relevante informatie over auto's.