Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Peugeot 2008

Vraag gesteld door op 24 maart 2020

Zie deze link. Ik heb blijkbaar ook last van dit probleem. Mijn auto is 3 jaar en 3 maanden oud en heeft 52000 km gelopen. Een 2008 met 1.2 thp 110pk blok. wij rijden weinig kilometers maar we rijden met verschillende kwaliteit benzines, waaronder 103 octaan van de Aral uit Duitsland.

En de grootste klacht die we krijgen is dat we te hard rijden, tussen de 3 en 6000 rpm toerental hou ik de auto. Ik vind het raar dat dit probleem van distributie en vervuiling inlaatklep nu al voor kan komen. Zeker omdat Peugeot aangeeft distributie vervangen bij 160.000 km. Hebben jullie een tip hoe dit op te lossen en coulance goodwill te krijgen bij Peugeot.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Peugeot 2008 1.2 thp is na ruim drie jaar en 52000 km inmiddels aan een ingreep toe aan de distributie en inwendige schoonmaakaktie van de motor.

De klacht dat u te hard rijdt lijkt me juist géén gegrond argument voor de genoemde problemen. Vooral laag in toeren rijden en volgens de schakelindicator vroeg opschakelen werkt met name motorvervuiling juist in de hand. Gezien het genoemde toerengebied en het wat sportievere rijgedrag anticipeert u juist om motorvervuiling tegen te gaan.

We weten dat Peugeot bepaalde voorwaarden hanteert om te bepalen of je voor kosteloos herstel in aanmerking komt. Volgens mij voldoet u daar volledig aan en is dit per definitie onacceptabel om dit aan de klant door te berekenen. Het advies is dus nadrukkelijke aan te dringen op kosteloos herstel bij de verantwoordelijke dealer. Desnoods middels een ingebreken stelling die u o.a. als voorbeeld vindt op onze pagina Stappenplan klachten na aankoop.