Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koppelingspedaal lijkt wel 2 traps

Vraag gesteld door M. Vermeer op 19 maart 2020

Gaat om een Renault Trafic uit 2010 met 310.000 km. Ben eerste eigenaar.

De slag van koppelingspedaal is van boven tot aan bodem ca. 18 cm. De eerste 13 cm druk je vrij makkelijk in zoals het hoort. Daarna kun je het pedaal nog eens 5 cm intrappen maar dat gaat echt zwaar. Niet vol te houden voor je voet bij stoplicht.

Je kunt schakelen als je hem die 13 cm intrapt maar gaat niet altijd soepel, mede ook vanwege het koude weer. Om wel soepel te kunnen schakelen, wil je die resterende 5 cm ook intrappen en dan schakelt ie prima, niks mis mee.

Maar die laatste 5 cm gaat dus erg zwaar. Te zwaar waardoor ik vermoed dat er iets kapot is. Het valt me ook op dat als ik zo die moet trappen dat ik steeds vaker tegen de stuurstang kom met mijn voet, alsof het koppelingspedaal scheef is ofzo.

Als ik dan onder bij het pedaal ga kijken, dan valt mij op dat er een springveer zit achter de koppelingscilinder. Die veer wordt uitgetrokken als je het pedaal intrapt. Onderaan die veer zit allemaal smurrie / vet.

Als ik naar de garage bel dan willen ze (ongezien) meteen de hydraulische druklager en de koppelingsplaten vervangen. Ik twijfel of dat de juiste diagnose is. Ik heb ze ook niet zo goed uitgelegd als dat ik hier nu doe.

Heeft u een idee wat het probleem kan zijn en kan ik de ANWB hier ook naar laten kijken?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De koppeling van uw  Renault Trafic gaat bij het intrappen met name het laatste stuk erg zwaar.
 
De diagnose op afstand van uw garage lijkt mij niet geheel onlogisch. Kennelijk is de aanwezigheid van vettigheid en smurrie voor u een reden te denken dat de oorzaak ergens bij bediening vanaf het pedaal gezocht moet worden. Dat daar wat vettigheid zit is overigens ook wel gebruikelijk omdat de pedaalslag toch min of meer wat smering nodig heeft. Maar wanneer zeker een deel van het intrappen gepaard gaat met overmatig veel pedaalkracht, zie ik dat zelf ook als reden de oorzaak te zoeken in de koppeling zélf.
 
Dan doel ik ook op de koppelingsplaat, druggroep en druklager. Gezien ook de tellerstand én wellicht nog de eerste koppeling, zijn dit toch wel duidelijk symptomen van een koppeling die ''op'' is. Dat uw pedaalslag wat vervormt is ook niet onlogisch omdat dat vooral het intrappen van het laatste stuk met overmatig veel kracht dient te geschieden. De boel wordt dan min of meer daardoor wat verbogen. Daarom denk ik toch echt dat uw garage terecht richting de volledige koppeling wijst die ook gewoon bij ruim 3 ton versleten kan zijn. En een zwaar pedaal is dan één van de bekende symptomen.