Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Importeren Franse camper

Vraag gesteld door R. Terraneo op 8 maart 2020

Ik ben bezig de Franse camper, mijn zuster is de huidige eigenaar, te importeren uit Frankrijk maar horen verschillende verhalen over de te betalen BPM en wat daarvoor allemaal meegerekend wordt. Kunt u ons helpen?

Het betreft een Rapido 709C, dus op basis van een Citroën Jumper JTD 2,8/1500

  • De lengte van de camper is 5,56 meter.
  • Breedte is 2,26 meter.
  • Hoogte is 2,67 meter.
  • Het motorvermogen is 93,5 kW (127 pk).
  • De datum van eerste toelating is 30-05-2006.

Kunt u op basis van deze gegevens de netto catalogusprijs van de camper bepalen? En wat zou het BPM bedrag zijn wat wij moeten betalen?

Een aanvullende vraag, Kan ik na de koop, op het Franse kenteken, na ontheffing van RDW, met een tijdelijke verzekering, gewoon naar Nederland rijden? Of is een import- of exportkenteken nodig?

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U wil een camper importeren uit Frankrijk, u hoort verschillende verhalen over de BPM.

Als u een camper importeert bent u inderdaad BPM plichtig. Wel zal dit bedrag niet heel hoog meer zijn. De BPM die u moet betalen wordt voor een camper berekend over de netto catalogus prijs van een gesloten bestelbus. Over het campergedeelte betaalt u dus geen BPM. Naarmate het voertuig ouder is, betaalt u steeds minder BPM.

U mag zelf kiezen wat voor u de meest gunstige bereking is om BPM te berekenen. Hierover leest u meer op de website van de belastingdienst.

De hoogte van het bedrag is dus afhankelijk van de gekozen methode. Wij hebben helaas geen koerslijst van gesloten bestelwagens uit 2006.

Als u van de RDW een tijdelijke ontheffing krijgt, mag u met het voertuig naar Nederland rijden. U moet natuurlijk wel zorgen dat u de franse "Carte Grise" meeneemt. In Frankrijk moet u samen met de verkopende partij een formulier invullen.

U kunt met uw Nederlandse verzekeraar overleggen of ze bereid zijn de camper in tijdelijke dekking te nemen op Frans kenteken. Anders zult u een tijdelijke verzekering moeten afsluiten. Er zijn bedrijven in Frankrijk zoals deze die behulpzaam kunnen zijn bij het afsluiten van een tijdelijke verzekering.

In Nederland aangekomen, vraagt u voor de dag van het kentekenonderzoek een eendagskenteken aan, waarmee u naar de keuring mag rijden. Als het voertuige een geldige Franse APK (Contrôle technique) heeft kan die datum overgenomen worden.