Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Electrische auto's

Vraag gesteld door R.R. Boot op 20 maart 2020

Las dat als gevolg van hun hogere gewicht de rubberen stofdeeltjes een veelvoud zijn van brandstof motoren. In Uw maart uitgave (goede vraag) werd dit niet meegenomen. Ook dit stof is niet goed voor ons en het milieu. Kijk toch wel uit naar een artikel waarin een vergelijking wordt gemaakt van "de wieg tot het graf".

Dus van delving van de grondstoffen + impact op het milieu, de bouw en daarna gebruik van het vervoermiddel + alle zaken nodig om hem rijdend te houden en hun effect op het milieu en uiteindelijk de demontage en mogelijk hergebruik.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De fijnstof uitstoot door slijtage aan banden en remmen is van een gemiddelde auto 1,6 gram per 100 km, dus 0,016 gram per kilometer. Een redelijk moderne benzine-auto produceert aan fijnstof (alleen motor) ongeveer 0,004 gram per km. Een oude diesel zonder roetfilter 0,04 gram, een nieuwere Euro 5 of 6 diesel 0,001 gram. Ook bij een elektrische auto zorgt slijtage van banden en remmen voor fijnstofuitstoot. TNO heeft dit aspect meegenomen in een rapport uit 2015 over de milieu-impact van de elektrische auto, inclusief de productie.

Meer informatie over elektrisch rijden vindt u op onze website.