Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vloeistoffen auto

Vraag gesteld door op 6 maart 2020

Sinds de aanschaf van mijn auto (medio 2017) heb ik -toegegeven, zeer slordig!- nooit de koelvloeistof en het oliepeil gecontroleerd. In het instructieboekje zag ik dat de vorige eigenaar deze laatstelijk heeft bijgevuld in het voorjaar van 2014!

Tijdens o.a. de APK-controle in de garage werd aangeraden om koelvloeistof en motorolie bij te vullen. Tijdens dit bijvullen moest de garage een kleine 0.5L motorolie (iets minder) bijvullen en 2,5L koelvloeistof. De garage zag op het eerste oog niets van een lekkage, maar zei dat ze niet snapten dat het zoveel moest worden bijgevuld. Met de ruitenvloeistof was niets mis, maar deze vul ik wel elk kwartaal royaal bij met fatsoenlijke Nederlandse/Duitse merken.

Ik merkte wel bij het terugrijden vanuit de garage dat na 5 minuten het interieur eindelijk weer behaaglijk warm werd, voor het laatst sinds het voorjaar 2019. Zou dit kunnen komen door het goed bijvullen of heeft dat geen verband daarmee?

Nu was ik toch nieuwsgierig en heb ik het autoboekje van mijn Ford Mondeo FirstEdition (zwarte sedan uit 2003) erbij gepakt.
Hieruit bleken de volgende gegevens:

  • ruitenvloeistoftank 6.5L.
  • koelvloeistoftank 8.3L.
  • motorolie 4.3L.
  • (brandstoftank 58.5L).

Ook al is er in die 6 jaren (2014-2020) niet zoveel, maar wel dagelijks (ca. 2x30km) mee gereden: kan het zijn dat het dalen van het koelvloeistof- en oliepeil relatief meevalt, gezien het (te) weinige onderhoud van deze twee reservoirs, in combinatie met de maximale reservoirinhoud ervan (opsomming hierboven)? Is het wellicht beter om eerst een periode af te wachten voordat ik actie bij een garage onderneem?

Vanaf nu zal ik uiteraard wel meer zaken maandelijks controleren. Eerlijkgezegd let ik alleen op de bandenspanning (1x per 2 weken) en ruitenvloeistof. Ik ging ervan uit dat bij een te laag niveau er wel een lampje op het dashboard zou branden.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het verlies van motorolie en koelvloeistof van uw Ford Mondeo.

U trekt zelf al het boetekleed aan wat betreft het regelmatig checken van de vloeistoffen. En kennelijk is de auto vanaf uw aanschaf ook een jaarlijkse onderhoudsbeurt misgelopen met nieuwe olie op peil en aandacht voor het koelwaterniveau. Maar wanneer sinds de aanschaf u een kleine halve liter olie heeft moeten bijvullen moet u dat beschouwen als nagenoeg nihil en verre van verontrustend.

Het verlies van koelwater wél hoewel een flinke lekkage binnen drie jaar al veel eerder problemen had opgeleverd. De weer behaaglijk warme kachel is inderdaad dankzij de bijgevulde koelvloeistof. Dat is een logische verklaring. Maar in dit stadium is het van belang het koelwaterniveau onder controle te houden. En dat bij voorkeur ieder maand mét meteen het checken van de motorolie. Maar mocht er toch telkens weer een beetje koelvloeistof bij moeten, zal nader onderzoek toch noodzakelijk zijn.

Het waarschuwingslampje waar u op doelt heeft overigens betrekking op oliedruk en niet het niveau. Dat is toch écht bij uw auto ouwerwets handwerk.