Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Schade na vervangen distributieriem

Vraag gesteld door op 20 februari 2020

Wij hebben onze VW Polo (2011) in onderhoud bij een VW dealer. De vervanging van de  distributieriem/-ketting moest plaats vinden bij 210000 km, en vandaar tijdig de auto bij de VW dealer gebracht om deze te laten vervangen. Bij het ophalen slechts ca. 500m. kunnen rijden alvorens de motor niets meer deed. De garage heeft de auto terug gesleept en bij controle bleek er iets mis te zijn gegaan bij de montage. Gevolg was in ieder geval dat de kleppen van de cilinderkop zijn verbogen, verder schade is ons onbekend. De garage heeft de motor nu laten reviseren. Onze vraag is nu: wat zijn de risico's, waar moeten we op letten bij het weer in gebruik nemen van de auto. Wat zijn redelijke garantiebepalingen die we kunnen verwachten de komende tijd bij problemen met de motor (o.a. verhoogd olieverbruik, verhoogd brandstofverbruik e.d.). We hopen hierover van jullie advies te kunnen ontvangen.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

Na vervanging van de distributie bij de VW dealer ging het 500 meter later mis met een grote motorschade als gevolg.
 
Kennelijk is de schade zo groot geweest dat er méér aan de hand was dan kromme kleppen. De dealer heeft de motor laten reviseren dat doet vermoeden dat het draaiend gedeelte ook een klap heeft gehad. Ik begrijp dat u enigszins bezorgd bent over wat de gevolgen kunnen zijn van een dergelijke revisie. Daarom is het wel belangrijk dat u een afschrift krijgt van deze ingreep. Dus een factuur met zoveel mogelijk in detail de totale ingreep en met als stok achter de deur de vermelde garantie.

Bij een motorrevisie mag u minimaal 1 jaar garantie eisen van uw dealer. Wat mij betreft ook lang genoeg om een eventueel gebrek of defect tegen te komen wanneer de revisie toch niet goed uitgevoerd blijkt. Eigenlijk kunt u zelf niet méér doen dan vooral de eerste weken wat bewuster te letten op de motorische prestaties. Eigenlijk moet dat u al snel een vertrouwd gevoel krijgen wanneer het motortje verder draait zonder op- of aanmerkingen. Het is wel raadzaam voorlopig iedere 1000 km de olie te peilen, om zo een beeld te krijgen van eventueel olieverbruik. Verder is het goed een paar tankbeurten het brandstofverbruik te berekenen. Maar met de toezegging van een jaar garantie mag u, ondanks de erg vervelende ervaring, toch het vertrouwen hebben in de verantwoordelijkheid van de dealer. Er is duidelijk een fout gemaakt maar het herstel lijkt rigoureus en met garantie op deze ingreep zit u wat mij betreft wel safe.