Roettaks

Vraag gesteld door J.H.W. Schreurs op 05 maart 2020

In 2018 heb ik mijn camper 77-BF-NT uit 2002 bij BT Industrials, een erkend bedrijf, in Nieuw Vennep laten voorzien van een roetfilter inclusief katalysator, inbouw, certificering en groene sticker (Umweltzone), en heb ik van TÜV Nederland een groene sticker met kenteken en Fz-Ident-Nr: 5168, Schadstoffgruppe 4 ontvangen.

Dat blijkt volgens de RDW niet geldig te zijn in Nederland. Het gaat dan toch om de norm m.b.t. fijnstof, en is die norm wel of niet gehaald? Waarom is er trouwens geen EU-norm, maar kan/moet elk land en elke stad zelf maar iets verzinnen? Rond de eeuwwisseling (1999?) was er de dreigende kreet van roettaks, en dat zou auto's tot 2001 befreffen. Vervolgens bleek er (slim, he)  geen registratie te zijn bijgehouden van deze groep auto's. En "dus" plaatst de RDW gemakshalve betreffende groep auto's zonder enige vorm van bewijs of mogelijkheid tot tegenbewijs in de categorie "vervuilers". Dat kan toch niet?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw camper uit 2002 komt in aanmerking voor de roettax, ondanks een in 2018 gemonteerd gecertificeerd roetfilter waar Duitsland ook een groene milieusticker voor heeft afgegeven.

De fijnstoftoeslag is onvermijdelijk wanneer de voertuiggegevens volgens de RDW het volgende laat zien.

  • De 'uitstoot deeltjes (V5)' is hoger dan 0,005 gram/km.
  • De auto heeft volgens de kentekengegevens geen af-fabriek roetfilter.
  • De datum 1e toelating is vóór 1 september 2009 en de fijnstofuitstoot is niet vastgelegd in het kentekenregister van de RDW.

Ondanks het gemonteerde retrofitfilter blijft uw auto echter emissieklasse 3 en wil ik benadrukken dat milieusticker nummer 4 niet gelijk is aan emissieklasse 4. De emissieklasse blijft ongewizigd omdat deze overigens Europese emissiestandaard méér is dan alleen de fijnstofuitstoot zoals ook CO, HC en NOx. Daarbij komt ook dat de fijnstofgrens destijds was afgestemd op maximaal 0,10 gr/km terwijl de fijnstoftoeslag grens al begint bij 0,005 gr/km.

Dus de maximale fijnstofuitstoot van de emissieklasse van uw auto is zo'n beetje het twintigvoudige van wat het zou moeten zijn om onder deze toeslag uit te komen. En dat is toch echt uitsluitend te realiseren bij voertuigen die af-fabriek met roetfilter zijn afgeleverd. De roetreductie is bij een retrofit filter slechts zo'n 30 procent. Van reductie is dus zeker sprake maar niet in verhouding met de gesloten af-fabriek filters met een rendement van bijna 100%. Alleen diesels met een af-fabriek roetfilter komen in aanmerking voor vrijstelling van fijnstoftoeslag.

Overigens is de ANWB het over eens dat er moet worden gestreefd dat binnen Nederland, en zeker óók in Europa, de invoering met dezelfde regels, aanduiding en methode van handhaving gebeurt. Er moet worden voorkomen dat er een lappendeken ontstaat wanneer elke stad zijn eigen regeling in voert.