Lak garantie

Vraag gesteld door G.W. van den Burg op 18 februari 2020

Ik heb ik 2010 een nieuwe Toyota Auris Hybride gekocht. Ik koos voor parel moer lak want die was mooi maar vooral sterker. Kostte me 750 euro extra.

Nu na 9 jaar en 2 maanden zag ik dat de lak blazen vertoont. Ik heb hem altijd met de hand gewassen en is verder schade vrij. Toyota Nederland geeft niet thuis omdat de lak garantie maar 3 jaar was. Als ik een onafhankelijke expert inschakel dat ik dat zelf maar moet betalen. Maar daar de hechting van de lak niet in orde is, lijkt het mij een spuit fout. Graag uw reactie.

Antwoord van Henny

ANWB Expert

In spetember 2010 heeft u een Toyota Auris gekocht, met een parelmoer lak als uitvoering. Voor deze uitvoering betaalde u 750 euro extra. Vorig jaar ontdekte u dat de lak van de deur ging bladderen en u heeft dit aangegeven bij uw dealer. De dealer heeft overlegd met Toyota Nederland en uw claim werd afgewezen. De reden was dat de garantie op lak na 3 jaar voorbij is. Ook kwamen ze tot de conclusie dat het niet ging om roest van binnenuit. U bent het niet met hen eens en de dealer geeft u de gelegenheid om met tegenbewijs te komen. U vraagt zich af of dit een normale gang van zaken is.

Bewijs

De regel 'wie eist bewijst' is hier van toepassing. Als u het niet eens bent met het standpunt van de dealer en Toyota Nederland, dan heeft u het recht om zelf een onafhankelijke expert naar de lak te laten kijken. Met de conclusie van de expert kunt u dan al of niet terug naar de dealer.

(Non-)conformiteit of wettelijke garantie

Naast garantie bestaat er ook nog de wettelijke garantie. Dat betekent dat u van de auto mag verwachten dat deze geschikt is voor normaal gebruik en dat deze de eigenschappen heeft die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Van uw Toyota mag u verwachten dat de laklaag op deze leeftijd geen problemen geeft, tenzij er een oorzaak van buitenaf is aan te wijzen.

Ik raad u aan zich allereerst schriftelijk tot de dealer te richten met een beroep op non-conformiteit. De Toyota voldoet niet aan de eigenschappen die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten. U kunt hiervoor de modelbrief gebruiken die op onze website staat bij het stappenplan bij klachten na aankoop.

Geschillencommissie Voertuigen

Komt u er niet uit met de dealer dan kunt u de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. De Geschillencommissie zal uw klacht onderzoeken en hiervoor een deskundige aanwijzen om een expertise te verrichten. U betaalt hiervoor klachtengeld, welk bedrag afhankelijk is van de reparatiekosten. Zie hiervoor de website van de Geschillencommissie Voertuigen. Als u in het gelijk wordt gesteld door de Geschillencommissie dan betaalt de dealer het klachtengeld aan u terug.

Rechtsbijstandverzekering

Bent u verzekerd voor rechtsbijstand? Schakel deze verzekering dan in. Zij kunnen u ook bijstaan bij de Geschillencommissie.