Ford C-Max mogelijke motorschade na uitval, dealer noemt bedragen wat te doen?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 februari 2020

Ik heb ruim 2 jaar geleden bij een dealer een nette gebruikte, dealer-onderhouden Ford Grand C-Max ecoboost 125pk uit 2014 gekocht voor 17.500 euro. Destijds stond er bijna 100.000 op de teller. Nu is dat 134.000 km. Op een paar kleine problemen na, veel rijgenot van. Eindelijk eens een redelijk nieuwe auto met veel comfort en voldoende ruimte.

Totdat ik afgelopen vrijdagmiddag, weekendje weg, even voorbij Venlo, op de Duitse a61 tijdens het cruisen met 120 km/u een melding kreeg 'motor onderhoud nu!'. De motor viel uit, schrok me rot, stuurde vanuit de linkerbaan naar de vluchtstrook toe, en kon daar nog wat uitrollen naar een min-of-meer veilige plaats met m'n gezin. Starten wilde niet meer, dus na alle gedoe van slepen, is hij uiteindelijk naar de dealer getransporteerd.

De dealer meldt dat het 'mogelijk' een defecte distributieriem is. Het vervelende is dat, om te weten wat er aan de hand is, de motor uit elkaar moet, wat aan 'diagnosekosten' al ruim 700 euro kost. Als het de distributieriem is, liggen de kosten vervolgens op minimaal 1100 euro om deze 'randzaken' te vervangen. Het is waarschijnlijk dat de motor schade heeft opgelopen, en dat er nog meer kosten achterweg komen. Begint bij een kleine 1800 euro, minimaal. Slik. Geld wat ik niet even in m'n kontzak heb zitten...

Het onderhoudsschema leert dat een riem bij deze -meermaals bekroonde- motor 240.000 kilometer of 10 jaar mee moet gaan, mits goed onderhoud uiteraard, en de juiste olie. Dat onderhoud heb ik bij aanschaf en het jaar erna laten uitvoeren door de dealer. Alle onderhoud is dus bij de dealer gedaan. Komende maart zou hij er met 135.000 weer aan toe zijn.

Nu zit ik dus met een flink probleem. Ik verwacht van een auto van 17.500 euro die 5 jaar oud is, wel iets meer dan dit. Alleen de diagnose kost al 700 euro, en ik heb geen idee waar het eindigt. Is er enige mogelijkheid van coulance vanuit Ford bij zoiets? Heeft het zin om rechtsbijstand in te schakelen? Kan ik hem beter bij een universele garage brengen? Moet ik slikken en opdracht geven tot reparatie bij de dealer? Is dat het waard? Of moet ik hem nu direct afschrijven om vervolgens voor iets anders te gaan?

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Twee jaar geleden heeft u bij een dealer een Ford Grand C-Max ecoboost 125 pk gekocht voor 17.500 euro. De kilometerstand stond op bijna 100.000 en u heeft zelf ongeveer 34.000 km met de auto gereden. De auto heeft zijn jaarlijkse onderhoudsbeurten gehad en in maart zou de auto aan de volgende onderhoudsbeurt toe zijn. Afgelopen weekend bent u met pech komen te staan en is de auto naar de dealer getransporteerd. Volgens de dealer gaat het mogelijk om een defecte distributieriem met gevolgschade.  Dit zal uit de diagnose moeten blijken. De kosten zullen in ieder geval hoog oplopen en u vraagt zich af wat u het beste kunt doen.

Diagnose

Allereerst zal er een onderzoek moeten plaatsvinden om na te gaan wat er precies aan de hand is. U moet hiervoor zijn bij de verkopende dealer. Ik neem aan dat de auto hier naartoe is gebracht?

(Non-) conformiteit of wettelijke garantie

Bij een gebrek, die u op grond van de overeenkomst niet mocht verwachten, moet u altijd terug naar de verkoper. U moet de verkoper in de gelegenheid stellen om een diagnose te stellen en het probleem op te lossen. 

De eerste gedachte van de dealer is dat het gaat om een defecte distributieriem, met grote gevolgschade. Zoals u aangeeft, moet de riem volgens het onderhoudsschema 240.000 km of 10 jaar meegaan, bij goed onderhoud. Uw Ford Grand C-Max heeft zijn voorgeschreven beurten gehad, dus dat kan het probleem niet zijn. Nu de distributieriem nog lang niet aan vervanging toe is, is er sprake van non-conformiteit. U kunt de verkoper aanspreken op grond van de wet artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek en dat wordt ook wel het conformiteitsvereiste genoemd.

Afhankelijk van de reactie van de dealer kunt u handelen. Op onze website vindt u informatie en modelbrieven onder het stappenplan bij klachten na aankoop.

Juridische stappen

Komt u er niet uit met de dealer, dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Als u verzekerd bent voor rechtsbijstand, schakel deze dan in.