Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Euro 95 E 10 of Euro 98 E 5

Vraag gesteld door W.F. Bond op 2 februari 2020

Wij rijden een 20 jaar oude Toyota Corolla met 525 K op de teller. Wij rijden veel en kunnen er niet om heen dat bij zelfde rijstijl het verbruik zeker 10 % hoger ligt en de motor niet meer zo rustig loopt als voorheen. Toyota en ANWB zeggen dat auto geschikt is voor Euro 95 E10 maar wat is eigenlijk de meerwaarde?

Sinds ik de premium brandstof BP Ultimate 98 E 5 gebruik, is het verbruik weer als voorheen. Uiteraard balen wij: voor invoer E10 konden wij goedkoop tanken en hadden een normaal verbruik en nu moet ik voor hetzelfde verbruik per liter ruim € 0,10 meer betalen. Wie heeft hier baat bij? De bio-ethanolhandelaren die grof geld verdienen en een fake klimaatverhaal vertellen. Ik ben meer kwijt en de eliterijders die ook zelf een Tesla zouden kunnen betalen, worden grof gesubsidieerd.

Wanneer komt de ANWB eens met een eerlijk standpunt waar ook de gemiddelde doorsnee Nederlander iets aan heeft. Iedereen kletst over klimaat en energietransitie maar met de invoering van de E10 voelen wij ons getild. Nu onze belangrijkste vraag: Is dat hogere octaan gehalte nu wel of niet goed voor onze auto want hier lees je weinig over in al het tumult tussen wel of niet E 10 of E 5.

Antwoord van Niels

Antwoord van Niels

ANWB Expert

Hartelijk dank voor uw vragen over E10. Ik ga eerst in op uw vraag over het eerlijke standpunt van de ANWB over E10.

Het is vervelend dat het verbruik van uw auto recent met 10 % is toegenomen. Het gebruik van E10 kan hier zeker een rol bij spelen want het verbruik neemt ongeveer 1-2% toe wanneer Euro95 E10 in plaats van Euro95 E5 wordt gebruikt. Dit komt door de lagere energie inhoud van bio-ethanol t.o.v. benzine. Een toename met 10% ligt echter beduidend hoger en lijkt daarom ook met andere oorzaken te maken hebben. Stelt u zich maar eens voor dat bio-ethanol helemaal geen energie zou bevatten. Dan zou de verbruikstoename maar maximaal 5% kunnen zijn bij de overgang van E5 naar E10, waar 5% meer bio-ethanol in zit.

Factoren als rijstijl, onderhoud, het weer, de soort ritten, bandenspanning en belading hebben ook invloed op het brandstofverbruik. Bovendien viel de introductie van E10 samen met de overgang naar kouder en winderiger weer horend bij oktober en de herfst, wat altijd al tot een hoger brandstofverbruik leidt. Ik kan me voorstellen dat in uw geval een aantal factoren uit te sluiten zijn aangezien u de auto al lange tijd gebruikt en goed kent, maar puur door E10 komt het naar onze mening niet.

Verder vraagt u of uw auto goed kan rijden op benzine met het hogere octaangetal 98.

U kunt zeker Euro98 E5 benzine tanken. Een E10 variant hiervan bestaat niet, en in de praktijk bevat het vaak zelfs helemaal geen bio-ethanol. Deze premium benzines met octaangetal 98 zijn alleen wel iets duurder, zoals u ook aangeeft.

Voor de ANWB is het belangrijk dat consumenten die een voertuig hebben dat niet geschikt is voor E10, als alternatief E5 kunnen blijven tanken zonder op deze duurdere premium Euro98 brandstoffen te zijn aangewezen. Zeker wanneer het nog een substantieel aantal voertuigen uit het wagenpark betreft. O.a. de ANWB heeft daar met succes voor gelobbyd tijdens de voorbereiding op de introductie van E10 en vond gehoor bij het Ministerie en de andere stakeholders.

In de praktijk zijn er echter alleen langs de grens met Duitsland nog enkele tankstations die Euro95 E5 aanbieden maar is E5 verder alleen nog als duurdere premiumbrandstof met octaangetal 98 te verkrijgen. Dit is door de ANWB aangekaart bij het ministerie en de brandstoffen sector. De verklaring is dat er een knelpunt bij de terminalcapaciteit van de Nederlandse raffinaderijen zit. Vanwege de gezamenlijk gedeelde opslag en distributie infrastructuur is het moeilijk meer dan twee benzinevarianten aan te bieden. Dat zijn nu Euro95 E10 en Euro98 E5. In Duitsland is meer terminalcapaciteit beschikbaar en kunnen meer dan twee soorten benzine worden geleverd. Dat verklaart de meer algemene beschikbaarheid van Euro95 E5 in Duitsland en ook waardoor Nederlandse tankstations die door Duitse partijen beleverd worden mogelijk wel nog Euro95 E5 aan kunnen bieden.

Helaas is dit punt niet naar voren gekomen tijdens de E10 voorbereidingen, zijn wij teleurgesteld in de gang van zaken op dit punt tijdens deze verder zeer constructieve voorbereidingsfase, maar is dit niet te veranderen.