Wegenbelasting aardgas/groengas/LPG

Vraag gesteld door E.N. Tritto op 03 februari 2020

Als aardgas en LPG autos efficiënter, stiller, duurzamer en voordeliger zijn, waarom zijn belastingen dan nog hoger dan benzineauto's? Waterstof is veel duurder (qua energie) om te produceren en er is nog geen nieuws over de beschikking van elektrisch auto batterijen.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

LPG is niet zo schoon als vaak wordt gedacht. Een moderne benzine-auto draait schoner op benzine dan op LPG. Dat komt doordat de motor is ontworpen voor de brandstof benzine. Dat is ook de reden dat autofabrikanten geen af-fabriek LPG activiteiten hebben en er slechts bij een handje vol modellen er door de fabrikant er een goedkeuring is voor achteraf montage.

Uit een TNO-rapport uit 2010 blijkt dat LPG- én CNG-voertuigen met een achteraf ingebouwde gasinstallatie gemiddeld een 70% hogere NOx-emissie hebben dan voertuigen met een af-fabriek gasinstallatie of benzinevoertuigen. Elke auto op LPG is achteraf ingebouwd. Bij CNG-voertuigen die specifiek voor deze brandstof zijn ontwikkeld, is wel milieuwinst te halen ten opzichte van een benzine-auto.

De motorrijtuigenbelasting is voor LPG- en CNG-auto's hetzelfde en is hoger dan de belasting op benzinevoertuigen. Dat is een compensatie voor de lagere brandstofaccijns. Er zit echter een andere kant aan aardgas, en dat is dat de overheid gebruik daarvan zoveel mogelijk ontmoedigt. Dan gaat het over gasgebruik in huis (verwarming, warn water en koken), maar gebruik van aardgas voor vervoer gaat dan zeker niet (extra) gestimuleerd worden.