Trillingen Toyota Auris Touring Sport Hybrid

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 02 februari 2020

Begin december kocht ik na een proefrit, waarbij de auto perfect reed een Auris (28-06-18, km stand 12661) bij een Toyota dealer. Kort voor de kerst was er geen mogelijkheid meer voor een afleverbeurt ( dit was de 1e beurt voor deze auto) Op 14 dec. opgehaald, reed perfect. Toch nog de beurt op 20 dec. Na deze beurt zat er een flinke trilling in de auto, dit heb ik bij de garage gemeld.

Op 23 jan. terug geweest hierbij hebben ze de bandenspanning verlaagd tot 2,3 bar het trillen bleef. De verkoper heeft ook nog een stukje gereden, zijn conclusie de banden staan te hard, terwijl ze al op 2,3 bar stonden. Hun voorstel was velgen en banden te vervangen door die van een oudere Auris, maar ik had geen idee over het prijsverschil met mijn huidige velgen en banden, hier ben ik niet ingegaan. Hun advies was bandenspanning verder verlagen, heb dit geprobeerd en inderdaad bij 2 bar is de trilling weg, maar ik vind dit geen goed idee, verhoogde slijtage en extra brandstofverbruik. De auto staat op Dunlop banden 225/45R17.

Graag uw advies en wat zijn mijn rechten, de auto valt nog onder de fabrieksgarantie.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht van zes maanden. Dat is een vrijwel nieuwe auto. Hiervan mag u verwachten dat deze auto goed is en dus geen gebreken vertoont. Zijn er wel gebreken, dan moeten deze op een goede en duurzame manier worden opgelost. U heeft fabrieksgarantie. Naast Fabrieksgarantie kunt u zich ook beroepen op de wet. De wet geeft aan dat u redelijke verwachtingen mag hebben van wat u koopt. Als gebreken in de eerste zes maanden na aankoop aan het licht komen dan wordt ervan uitgegaan dat deze al bij de levering aanwezig zijn geweest. Deze gebreken moeten door de verkoper worden verholpen.

De door de dealer aangeboden oplossing heb ik voorgelegd aan onze technische experts. Het verlagen van de bandenspanning is een "lapmiddel" als de bandenspanning lager is dan als advies wordt aangegeven. De trilling kan dan wel weg zijn, maar de bandenspanning is te laag. U hoeft deze oplossing in dat geval niet te accepteren. Het is aan te raden om te kijken of het helpt om andere velgen en banden onder de auto te zetten. Is dat inderdaad de oorzaak, dan hoeft u geen genoegen te nemen met oudere banden en velgen dan die onder de auto zaten toen u deze kocht. Er moeten dan goed banden en velgen worden geleverd. Passend bij de leeftijd van uw auto.

De oorzaak zou, gezien het feit dat het een Hybrid betreft ook kunnen liggen in andere onderdelen, zoals de versnellingsbak. Mochten de andere banden en velgen niet de oplossing blijken, dan moet er dus verder worden gezocht. Trillingen kunnen naast onbalans in een band/velgcombinatie ook ontstaan door kromme velgen, hoogteslag (onrondheid in de band), andere afwijkingen in de banden, een scheef gemonteerde velg door vervuiling tussen velg en naaf. De banden en velgen kunnen snel gecontroleerd worden door ze op de brug te laten draaien. Een hoogteslag of slinger in de velg is dan meteen zichtbaar.
 
Van een Auris Hybrid is ook bekend dat veel exemplaren in bepaalde omstandigheden kunnen trillen. De oorzaak is in die gevallen te zoeken in de transmissie, het tandwielstelsel met elektromotor/generator. Een oplossing voor die trillingen is niet bekend. Toyota noemt het een producteigenschap.

Mocht u er niet uitkomen met de verkoper, leest u dan welke verdere stappen u kunt nemen in ons stappenplan klachten na aankoop.