Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Slaan we niet door?

Vraag gesteld door H. Smit op 20 januari 2020

Verkeersveiligheid is erg belangrijk en we moeten er alles aan doen om het aantal slachtoffers te verminderen. Alleen... slaan we in dit streven niet een beetje door soms? Ik kijk bijv naar de situatie op de route Almelo - Hoogeveen. Een afstand van ongeveer 40 km via de N36 en de N48. Op beide autowegen geldt een max snelheid van 100km/h en op beide wegen ligt er een (op een paar hele kleine stukjes na ) dubbele doorgetrokken streep. M.a.w. je mag 40 km lang NERGENS inhalen.

Praktijk is dat je al heel snel achter een langzaamrijdende vrachtwagen rijdt en met 80 km/h doorsukkelt. Gevolg: verveling en soms irritatie. Soms zie je zelfs auto's illegaal inhalen. Zou het niet mogelijk zijn om stukken aan te leggen waarin gepasseerd kan worden? In Duitsland hebben ze dit opgelost door om de paar km dan de auto's uit de ene richting en dan uit de andere richting in te laten halen.

Antwoord van Monique

Antwoord van Monique

ANWB Expert

U geeft aan dat sommige wegen vanuit oogpunt van verkeersveiligheid soms zo zijn ingericht dat er een te lange tijd nergens ingehaald mag worden met ongewenste en illegale inhaalmanoevres vanwege verveling en irratie tot gevolg. Als we in Nederland de passeerwijze zoals in Duitsland (om de paar km eerst de ene auto passeren en daarna de auto uit de andere richting) zouden invoeren, dan zou dat ook een bijdrage kunnen leveren aan de verkeersveiligheid.

Er wordt in Nederland inderdaad hard gewerkt om de verkeersveiligheid te verbeteren en het aantal slachtoffers te verminderen. De ANWB pleit zelfs voor een zero maar dat is niet makkelijk dus we kunnen niet zeggen of deze weg zo verkeersonveilig is dat hij daarom zo is ingericht. Dat zou de beheerder van de weg u wel kunnen vertellen.

De belangrijkste reden waarom een weg zo ingericht is het gevaar van tegenliggers en frontale botsingen. Onze Eurorap-expert geeft overigens aan dat de route Almelo-Hoogeveen een provinciale weg is die niet meegenomen in de meting van de verkeersveiligheid.