Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Na een jaar weer koppakking lek

Vraag gesteld door W. Staal op 6 februari 2020

November vorig jaar heb ik een Renault Twingo van 2011 gekocht. Achteraf bleek het een kat in de zak. Onder andere had de auto een lekke koppakking. De garage waar ik hem gekocht had leken mij niet het type waar je mee in de problemen wil komen.... dus heb ik mijn verlies maar genomen.

Een achterbuurman die als zzp'er een kleine garage heeft, heeft er een nieuwe koppakking, distributieriem en waterpomp in gezet. Ook nog wat andere zaken. In totaal voor 1300 euro. Nu is de koppakking weer lek, en oo exect dezelfde wijze; er lekt koelvloeistof naar de olie.

De buurman komt nu met opmerkingen als: "ja, rij je maar hele korte ritjes..." etc.. dat is per definitie onzin natuurlijk en ten tweede doet hij alsof het aan mijn rijstijl  zou liggen. Ik weet dat je met een koude motor geen hoge toeren moet draaien. Hoe waarschijnlijk is het dat bij normaal gebruik een koppakking lek gaat wanneer deze goed gemonteerd is.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

De koppakking van uw Renault Twingo is vorig jaar vervangen maar is wederom stuk. De garage die de koppakking vervangen heeft geeft aan dat de oorzaak in te korte ritjes zit. Van korte ritjes gaat een koppakking niet stuk. Het is mij niet bekend wat de oorzaak is geweest van het stukgaan van de koppaking de 1e keer en of ook de oorzaak toen verholpen is.

Een koppakking kan stuk gaan door overhitting van de motor door bijvoorbeeld een thermostaat die weigert, een koelvin die weigert, een verstopte radiateur of onvoldoende koelvloeistof in het systeem. Als een koppakking stuk is zal vaak de cilinderkop gevlakt moeten worden. Het is niet bekend of de cilinderkop bij de vorige reparatie gecontroleerd en gevlakt is. Bij een oververhitting kan zelfs een scheurtje in de cilinderkop ontstaan.

Na een juiste reparatie zal een koppakking niet zonder oorzaak weer stuk gaan.