Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Citroën Grand C4 Picasso occasion met 1,2 liter motor

Vraag gesteld door op 3 februari 2020

Vanwege gezinsuitbreiding, willen wij onze auto inruilen voor een grotere. Daarvoor heb ik heel veel modellen, in verschillende motoruitvoeringen, uitgebreid met elkaar vergeleken. Hoewel ik in eerste instantie (mn. gevoelsmatig) liever geen Franse auto wilde, komt de Citroën Grand C4 Picasso, ongeveer bouwjaar 2015-2017, met PureTech 1,2 benzinemotor als overtuigende winnaar uit mijn vergelijking; hij is zuinig, relatief schoon en relatief licht, zodat de wegenbelasting meevalt. Daarnaast kan hij (volgens mij) aan onze wens voldoen om een caravan te kunnen trekken van max. 1300 kg (beladen).

Omdat ik weinig verstand heb van auto's ben ik uiteraard op zoek gegaan naar tests en ervaringen. Daarbij kom ik (ook) verschillende slechte (zo niet horror) verhalen tegen. Eén daarvan op jullie forum beschrijft zelfs dat een hele motor vervangen moest worden.

Wat ik nu zo moeilijk vind, is dat ik van iedere auto wel slechte ervaringen kan vinden, maar niet weet welke conclusies ik eruit moet trekken en of het nu wel of niet verstandig is om voor deze auto te gaan. Wellicht kunnen jullie mij verder helpen:

  • wat zijn jullie ervaringen met  Citroën Grand C4 Picasso, ongeveer bouwjaar 2015-2017, met PureTech 1,2 benzinemotor? (in jullie occasiontest van augustus 2016 staat: "Voor wat betreft de 1,2 liter driecilinder benzinemotor zijn nog geen technische onvolkomenheden bekend", maar misschien nu wel?).
  • zijn er cijfers bekend (bij jullie of ergens anders) over hoe deze auto zich qua betrouwbaarheid verhoud tot auto's binnen hetzelfde segment?
Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U bent op zoek naar een grotere auto en uw oog viel op een Citroén C4 Grand Picasso uit 2015-2017 met een 1.2 Puretech 130 motor.

Inmiddels zijn er wel wat problemen bekend van deze motor al staan ze niet in verhouding tot de THP problemen.

Voorkomende problemen zijn:

  • Hoog olieverbruik.
  • Problemen met distributieriem.
  • Inwendige vervuiling.
  • Axiale krukaslagers.

Een deel van deze problemen lijken vervoorzaakt te worden door de omstandigheden als veel korte ritjes, lage toerentallen. Problemen met de distributieriemen worden mogelijk veroorzaakt door gebruik van verkeerde motorolie.